Bugatti Chiron viser at det ikke står på ambisjonene hos Bugatti. Billig blir den ikke ....
Bugatti Chiron viser at det ikke står på ambisjonene hos Bugatti. Billig blir den ikke ....

Fantastisk bil – men vent til du får høre prisen!

Bugatti Chiron har akkurat debutert i Geneve.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bugatti her nettopp avduket sin etterlengtede arvtager for superbil-legenden Veyron. En bil som vakte enorm oppmerksomhet da den ble lansert for ti år siden - med over 1000 hestekrefter!

Det var så vilt at det nesten ikke var til å tro...

Nå er altså etterfølgeren her. Den heter Bugatti Chiron og er ikke mindre vill.

1.500 hestekrefter. 1.600 newtonmeter i moment. 0-100 km/t på under 2,5 sekunder og en teoretisk toppfart på 460 km/t. Selv om man på grunn av dekkene må begrense denne elektronisk til "bare" 420 km/t.

Vill! Bugatti Chiron har en teoretisk toppfart på 460 km/t.
Vill! Bugatti Chiron har en teoretisk toppfart på 460 km/t.

Smaker det - så koster det

500 biler skal lages. omlag 30 prosent av disse er allerede reservert ved lanseringen. Det er med andre ord fortsatt håp om du vil ha et eksemplar i garasjen. Men du bør i så fall være forbredt på å grave dypt i lommene.

Prisen ligger på rundt 2,4 millioner Euro - før norske avgifter og moms. Som kjent kan jo også det utgjøre en god slump penger...

I dette tilfellet drøye 8 millioner kroner, viser vår kjappe kalkyle. Den nette kjøpesummen blir da rundt regnet 31 millioner norske kroner.

– Det er en helt absurd sum, som nesten er vanskelig å forholde seg til for oss vanlige, dødelige. På den annen side – det er i det prisleiet sammenlignbare konkurrenter også ligger, forteller vår mann fra Bugatti-standen i Geneve, Lord Arnstein Landsem.

Her er prisene på Teslas nye super-SUV

Vill, vakker og vidunderlig

Han liker tydeligvis det han ser.

– Vakker, vidunderlig og vill, er ordene han bruker om den nye superbilen.

Han kan også fortelle at ingen nordmenn står på den eksklusive kundelisten.

– Ja, jeg måtte jo spørre Bugatti om det, og de bekrefter at så langt gjør det ikke det, forteller Lord Arnstein.

Han var forresten den aller første journalisten i Norge som fikk prøvekjøre Bugatti Veyron i sin tid. Nå har han ett nytt mål - nemlig å komme esg bak rattet på Chiron.

Denne SUVen kan du bestille neste år

Det er mange som drømmer om å få sitte bak dette rattet. Brooms utsendte inkludert. 
Det er mange som drømmer om å få sitte bak dette rattet. Brooms utsendte inkludert. 

Har som mål å få teste den

– Ja, så klart! Men det vil nok ta noe tid. Kanskje i løpet av 2017? De første kundene får ikke bilene sine før til høsten og de har neppe flust med pressebiler heller.

– Trøkket vil bli stort på de eksemplarene som vil finnes. Men ja - planen er definitivt å få teste denne også, forteller han med en blanding av håp og iver i stemmen.

Les også: Vi har kjørt årets kuleste sommerbil