Bugatti her nettopp avduket sin etterlengtede arvtager for superbil-legenden Veyron. En bil som vakte enorm oppmerksomhet da den ble lansert for ti år siden - med over 1000 hestekrefter!

Det var så vilt at det nesten ikke var til å tro...

Nå er altså etterfølgeren her. Den heter Bugatti Chiron og er ikke mindre vill.

1.500 hestekrefter. 1.600 newtonmeter i moment. 0-100 km/t på under 2,5 sekunder og en teoretisk toppfart på 460 km/t. Selv om man på grunn av dekkene må begrense denne elektronisk til "bare" 420 km/t.

Vill! Bugatti Chiron har en teoretisk toppfart på 460 km/t.
Vill! Bugatti Chiron har en teoretisk toppfart på 460 km/t.

Smaker det - så koster det

500 biler skal lages. omlag 30 prosent av disse er allerede reservert ved lanseringen. Det er med andre ord fortsatt håp om du vil ha et eksemplar i garasjen. Men du bør i så fall være forbredt på å grave dypt i lommene.

Prisen ligger på rundt 2,4 millioner Euro - før norske avgifter og moms. Som kjent kan jo også det utgjøre en god slump penger...

I dette tilfellet drøye 8 millioner kroner, viser vår kjappe kalkyle. Den nette kjøpesummen blir da rundt regnet 31 millioner norske kroner.

– Det er en helt absurd sum, som nesten er vanskelig å forholde seg til for oss vanlige, dødelige. På den annen side – det er i det prisleiet sammenlignbare konkurrenter også ligger, forteller vår mann fra Bugatti-standen i Geneve, Lord Arnstein Landsem.

Her er prisene på Teslas nye super-SUV

Vill, vakker og vidunderlig

Han liker tydeligvis det han ser.

– Vakker, vidunderlig og vill, er ordene han bruker om den nye superbilen.

Han kan også fortelle at ingen nordmenn står på den eksklusive kundelisten.

– Ja, jeg måtte jo spørre Bugatti om det, og de bekrefter at så langt gjør det ikke det, forteller Lord Arnstein.

Han var forresten den aller første journalisten i Norge som fikk prøvekjøre Bugatti Veyron i sin tid. Nå har han ett nytt mål - nemlig å komme esg bak rattet på Chiron.

Denne SUVen kan du bestille neste år

Det er mange som drømmer om å få sitte bak dette rattet. Brooms utsendte inkludert. 
Det er mange som drømmer om å få sitte bak dette rattet. Brooms utsendte inkludert. 

Har som mål å få teste den

– Ja, så klart! Men det vil nok ta noe tid. Kanskje i løpet av 2017? De første kundene får ikke bilene sine før til høsten og de har neppe flust med pressebiler heller.

– Trøkket vil bli stort på de eksemplarene som vil finnes. Men ja - planen er definitivt å få teste denne også, forteller han med en blanding av håp og iver i stemmen.

Les også: Vi har kjørt årets kuleste sommerbil