Fantastisk bil – men vent til du får høre prisen!
Bugatti Chiron har akkurat debutert i Geneve.
Bugatti her nettopp avduket sin etterlengtede arvtager for superbil-legenden Veyron. En bil som vakte enorm oppmerksomhet da den ble lansert for ti år siden - med over 1000 hestekrefter!
Det var så vilt at det nesten ikke var til å tro...
Nå er altså etterfølgeren her. Den heter Bugatti Chiron og er ikke mindre vill.
1.500 hestekrefter. 1.600 newtonmeter i moment. 0-100 km/t på under 2,5 sekunder og en teoretisk toppfart på 460 km/t. Selv om man på grunn av dekkene må begrense denne elektronisk til "bare" 420 km/t.
Smaker det - så koster det
500 biler skal lages. omlag 30 prosent av disse er allerede reservert ved lanseringen. Det er med andre ord fortsatt håp om du vil ha et eksemplar i garasjen. Men du bør i så fall være forbredt på å grave dypt i lommene.
Prisen ligger på rundt 2,4 millioner Euro - før norske avgifter og moms. Som kjent kan jo også det utgjøre en god slump penger...
I dette tilfellet drøye 8 millioner kroner, viser vår kjappe kalkyle. Den nette kjøpesummen blir da rundt regnet 31 millioner norske kroner.
Kristian Valen: – Jeg kjente litt blod i bamsen
– Det er en helt absurd sum, som nesten er vanskelig å forholde seg til for oss vanlige, dødelige. På den annen side – det er i det prisleiet sammenlignbare konkurrenter også ligger, forteller vår mann fra Bugatti-standen i Geneve, Lord Arnstein Landsem.
Her er prisene på Teslas nye super-SUV
Vill, vakker og vidunderlig
Han liker tydeligvis det han ser.
– Vakker, vidunderlig og vill, er ordene han bruker om den nye superbilen.
Han kan også fortelle at ingen nordmenn står på den eksklusive kundelisten.
– Ja, jeg måtte jo spørre Bugatti om det, og de bekrefter at så langt gjør det ikke det, forteller Lord Arnstein.
Han var forresten den aller første journalisten i Norge som fikk prøvekjøre Bugatti Veyron i sin tid. Nå har han ett nytt mål - nemlig å komme esg bak rattet på Chiron.
Denne SUVen kan du bestille neste år
Har som mål å få teste den
– Ja, så klart! Men det vil nok ta noe tid. Kanskje i løpet av 2017? De første kundene får ikke bilene sine før til høsten og de har neppe flust med pressebiler heller.
– Trøkket vil bli stort på de eksemplarene som vil finnes. Men ja - planen er definitivt å få teste denne også, forteller han med en blanding av håp og iver i stemmen.
Les også: Vi har kjørt årets kuleste sommerbil