FORSIDEPIKE: Det er tilsynelatende helseministeren som poserer i bar overkropp på en magasinforsiden som er laget av Norske Kvinners Sanitetsforening. 
FORSIDEPIKE: Det er tilsynelatende helseministeren som poserer i bar overkropp på en magasinforsiden som er laget av Norske Kvinners Sanitetsforening. 

Helseministeren ble retusjert som sexy herremodell

Helse- og omsorgsminister Bent Høie ble overrasket da han fikk se «seg selv» med six pack på forsiden av et fiktivt herremagasin.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Solbrun og i bar overkropp pryder helse- og omsorgsminister Bent Høie forsiden på et falsk magasin.

Magasinforsiden er laget av Norske Kvinners Sanitetsforening (NKS) i forbindelse med deres kamp for å innføre merking av all reklameretusjering. I kampanjen «Lei av å bli lurt» har de samlet inn 26.000 underskrifter siden høsten 2015.

Mandag mottok helseministeren underskriftene sammen med den retusjerte forsiden – for at han selv skulle kjenne på hvordan det er å bli utsatt for kroppspress.

– Denne kampanjen i seg selv bidrar til oppmerksomhet og kunnskap om presset og det er vårt mål å gjøre barn mer rustet gjennom kunnskap. Jeg vet at det er et forslag i Stortinget på dette og jeg skal ta underskriftene med meg videre i prosessen. Tusen takk for underskriftene og for engasjementet som dere har hatt i 120 år som dere helt sikkert vil ha i 120 år til, sa helseministeren ved overrekkelsen.

Ble overrasket

Generalsekretær i NKS, Grete Herlofson, sier til TV 2 at helseministeren ble overrasket da han så det retusjerte bildet.

– Han sa at det var langt fra virkeligheten, og at det var en god måte å få frem poenget vårt på.

Helseministeren har ikke stilt opp på en fotoseanse, men hodet hans har blitt redigert på kroppen til en mannlig supermodell. Samtidig har hodet hans blitt redigert til å ha fyldigere hår og større øyne.

OVERREKKELSEN: Her får Høie den fiktive magasinforsiden av seg selv av generalsekretær Grete Herlofson. FOTO: Norsk Kvinners Sanitetsforening 
OVERREKKELSEN: Her får Høie den fiktive magasinforsiden av seg selv av generalsekretær Grete Herlofson. FOTO: Norsk Kvinners Sanitetsforening 

Ønsker varseltrekant

85 prosent av unge jenter oppgir at de opplever kroppspress. 67 prosent av disse oppgir at reklame er den største årsaken, melder NKS.

– Vi ønsker å sette en stopper for det skjønnhetstyranniet som er i samfunnet vårt i dag og bevisstgjøre jenter på at skjønnhetsidealene er uoppnåelige. Hvis man strekker seg etter noe uekte, så vil man oppleve og aldri bli god nok. Merking av retusjert reklame er et verktøy som skiller på ekte og uekte vare. Vi håper at merkingen vil gjøre det mindre populært for annonsørene og reklamere med retusjerte bilder. Det er jo ekte jenter som skal bruke produktene deres uansett, sier Herlofson.

Foreningens forslag er at all reklame som er retusjert skal merkes med en varseltrekant.