Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det startet med 35 biler. Syv av dem gikk videre til finaleomgangen, og nå har det akkurat blitt kåret en vinner i forkant av den store bilutstillingen i Geneve.

Finalistene var disse: Audi A4, BMW 7-serie, Jaguar XE, Mazda MX-5, Opel Astra, Skoda Superb og Volvo XC90.

Nå er det klart hvem som er vinneren. Årets Bil i Europa 2016 er Opel Astra. Dermed stikker den av med en tittel som er både prestisjefull og viktig for bilbransjen.

Holdt ikke for XC90

Med det følger Opel opp førsteplasser fra noen år tilbake. De vant også med Insignia i 2009, og Ampera i 2012.

Astra fikk til sammen 309 poeng i kåringen. Volvo XC90 på andreplass fikk 294 poeng, mens Mazda MX-5 tok tredjeplassen, med 202 poeng.

I forkant hadde mange Volvo XC90 som favoritt. Men det holdt altså ikke helt inn for Volvoen. Mer folkelige Opel Astra dro i land seieren.

Slik ser det ut inne i Astra. Opel tilbyr her en lang liste med utstyr, mye av det ting vi tidligere bare fant på de såkalte premium-bilene.
Slik ser det ut inne i Astra. Opel tilbyr her en lang liste med utstyr, mye av det ting vi tidligere bare fant på de såkalte premium-bilene.

Dette ble kåret til årets beste bil-interiør

Får ikke så mye gratis

– Astra har fått mye skryt, og viser at Opel nå er kraftig på offensiven. Etter noen år med litt traust og kjedelig image, er Opel fast bestemt på å snu kjerringa. Det gjør de blant annet ved å tilby veldig mye fint utstyr, til gunstige priser, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Opel får nok ikke veldig mye gratis på grunn av merkevaren sin. Derfor er de helt avhengige av å stå ut blant konkurrentene og aller helst overgå dem. Det har vært ambisjonen med nye Astra, og da er det viktig for Opel å stikke av med denne prisen, sier Benny.

Astra er først i klassen med super-lys

Mer premium

Den norske Opel-sjefen Bernt G. Jessen er naturligvis svært godt fornøyd med å ha Årets bil 2016:

– Tilbakemeldingene vi har fått av kunder, forhandlere og presse i Norge viser at vi har gjort mye riktig i introduksjonen av nye Opel Astra. Gjennom å gjøre utstyr du tidligere bare har fått i langt dyrere biler, tilgjengelig for folk flest, viser vi tydelig hvorfor vi sier «Mer Opel – mer premium», sier Jessen.

Astra konkurrerer i en tøff bilklasse. Her hjemme stikker VW Golf av med veldig mye av salget, men Opel har begynt å yppe seg igjen etter mange tunge år.
Astra konkurrerer i en tøff bilklasse. Her hjemme stikker VW Golf av med veldig mye av salget, men Opel har begynt å yppe seg igjen etter mange tunge år.

Astra som bruktbil? Her kan du lese mye om det:

Slik ble rekkefølgen i Årets bil 2016:

1: Opel Astra 309 poeng

2. Volvo XC90 294 poeng

3. Mazda MX-5 202 poeng

4. Audi A4 189 poeng

5. Jaguar XE 163 poeng

6. Skoda Superb 147 poeng

7. BMW 7-serie 143 poeng

Denne drømme-Opelen var bare "helt feil"