Her er den: Verdens raskeste sportsbil

GENEVE (BROOM / TV 2): Bugatti Chiron har vanvittige 1.500 hestekrefter.

Bugatti flytter grensene igjen, her er bilen som både er sterkest, raskest og mest eksklusiv.
Bugatti flytter grensene igjen, her er bilen som både er sterkest, raskest og mest eksklusiv.

Enkelte ganger sier noen få tall mer enn tusen ord, og det er virkelig tilfellet med det som vil bli Geneve-utstillingens kanskje største stjerne: Bugatti Chiron.

Den er akkurat blitt avduket, før den offisielle presentasjonen, og her er de spektakulære tallene:

1500 hk. 1600 Nm. 23 millioner kroner. Det er bare å bøye seg i støvet. Bugatti er fortsatt øverst på superbiltronen, og nå har de hevet standarden for hva som er mulig enda ett hakk.

Konsernet lover at Chiron er den sterkeste, raskeste, mest luksuriøse og mest eksklusive sportsbilen i verden.

Interiøret er luksuriøst så det holder. Dette er eksklusive saker!
Interiøret er luksuriøst så det holder. Dette er eksklusive saker!

1600 Newtonmeter

Under panseret finner vi 8-liters W16-motoren kjent fra forgjengeren Veyron. Med fire turboer som nå yter voldsomme 1.500 hestekrefter og monumentale 1.600 Newtonmeter i dreiemoment. Sånt blir det ytelser av.

Denne detaljen har ført til hundrevis av ulykker

Alle husker Bugatti Veyron som skapte sjokkbølger med sine 1001 hk da den gikk i produksjon høsten 2005. Nå har man altså lagt på 500 hester i forhold til hva den første Veyron hadde for 11 år siden.

En rund linje går opp fra bak forhjulene, til bak døren, før den fortsetter i en bue ned A-stolpen.
En rund linje går opp fra bak forhjulene, til bak døren, før den fortsetter i en bue ned A-stolpen.

Elektronisk begrenset

Men i forhold til Veyron kan man bli litt skuffet over toppfarten. Speedometeret går til 500 km/t, og man regner med at bilen er god for litt i overkant av 460 km/t. Men på grunn av hensyn til dekkene, blir Chiron elektronisk begrenset til en toppfart på 420 km/t.

Vi har kjørt årets kuleste sommerbil

Bugatti vil ikke si noe om akselerasjonen fra 0 til 100 km/t, annet enn at "den vil være mindre enn 2,5 sekunder". Men fra 0 til 300 km/t vil det ta 13,6 sekunder ombord i en Chiron (noe som for øvrig tok 11,9 sekunder i Koenigsegg One:1).

Speedometeret går til 500, og 500 biler vil bli bygget.
Speedometeret går til 500, og 500 biler vil bli bygget.

500 biler vil bli bygget

De første eksemplarene vil bli levert til kunder i august 2016, og kun 500 biler vil bli bygget. Prislappen er 2,4 millioner Euro, noe som gjør Chiron til en av de ultimate statusbilene, sammen med rivaler fra Pagani, Koenigsegg og Lamborghini som også er i det samme prisområdet.

En annen ting er imidlertid hvor lenge Bugatti kan skryte på seg tittelen "Verdens sterkeste". For det florerer med rykter om andre superbiler med alt fra 1.500 hk til 2.000 hk når Geneve-messen offisielt åpner. Den som lever får se...

Her er SUVen som skal redde luksusmerket