Sort Ford Granada med masse Ghia-kromdetaljer, stående bremselys i hattehylla og egenprodusert merking på bagasjeluka – joda, dette er en skikkelig grombil. 
Sort Ford Granada med masse Ghia-kromdetaljer, stående bremselys i hattehylla og egenprodusert merking på bagasjeluka – joda, dette er en skikkelig grombil. 

Grombilen til Robert Andrè (17) er en skikkelig klassiker

Men den skal bli (nesten) som ny!

Alle som har vokst opp på 80-tallet med et snev av bilinteresse, husker Ford Granada. Den store familiebilen til Ford, som mange av oss snudde oss beundrende etter.

Undertegnede hadde en onkel som i en årrekke kjørte ulike Granada. Og det må innrømmes at det var en viss misunnelse, da vi kjørte hjem i vår egen Renault 18. Ikke noe galt om den bilen, men Granada var virkelig en statusbil den gangen.

Den kom på markedet allerede i 1972, og ble en umiddelbar suksess.

Skikkelig motor

Men helt mot slutten av levetiden, kom den med motoren som mange mener gjør bilen til en skikkelig klassiker: 2.8-literen. Den kunne også leveres med injection.

Selv om bilen i seg selv på ingen måte kan sies å være sportslig, ble det en sprek bil med disse motorene under panseret.

Siden den har bakhjulsdrift ble det også anledning til å slenge en del med hekken, et ikke helt ukjent fenomen også blant dagens eiere av disse bilene.

Granada: Det ble ikke så mye tøffere enn dette

Få igjen

Selv om det var populære biler, og produksjonen varte i over 13 år, er Granada et svært sjeldent syn på veiene nå.

Kromdetaljer på fangeren og ekstralysene er ettermontert. Og det er bare starten på alt som skal gjøres med denne klassikeren...
Kromdetaljer på fangeren og ekstralysene er ettermontert. Og det er bare starten på alt som skal gjøres med denne klassikeren...

De fleste er rustet opp eller blitt vraket. Men noen holder stand. Gjerne takket være barnebarn eller barn av første eier.

Og nettopp en av disse bilene, sågar en 1985-modell med 2.8-liters motor, har funnet veien til 17 år gamle Robert Andrè Herbst i Østfold.

Bilen:

Merke, modell:

1985 Ford Granada 2,8L Jubileum

Hvor lenge har du eid den?

Jeg kjøpte den i fjor høst av en eldre kar som har hatt bilen siden 1987. Kun blitt brukt på lengre turer i Europa, hytteturer, campingturer og til og fra butikken.

Hva har du gjort med den?

Da jeg kjøpte den hadde den opprusta svartlakkerte fangere med plastikkhjørner og et nedslitt interiør.

Fangerne ble kjapt skrudd av, og erstattet med chromefangere fra Ghia og hele interiøret ble byttet til Recaro.

Har montert ekstralys og 2,8i-frontspoiler. Har også fått på plass et spesiallaget klistremerke på koffertlokket hvor det står "Granada 2.8 Forgasser" istedet for "Granada 2.8 Injection".

– Ingenting ruster som gammel Granada-kjærlighet

En Granada med 2.8-liters motor er det mange entusiaster som kan sette pris på.
En Granada med 2.8-liters motor er det mange entusiaster som kan sette pris på.

Liker best med bilen:

Det jeg liker best med bilen må være utseendet, lyden, draget og ikke minst kjøreegenskapene.Bdre bil skal du lete lenge etter!

Har alltid drømt om en original svart 2.8 og endelig fant jeg en i nabobygda.

Liker minst med bilen:

Det jeg liker minst er at det ikke er takluke i den, og selvsagt rusten. Men det siste må man jo nesten forvente av en 31 år gammel bil, som har gått over 1 million kilometer uansett vær og føreforhold, uten at det er blitt bytta en skjerm eller dør?

Beste opplevelse med bilen:

Har ikke eid den så lenge, men beste opplevelsen hittil må være første Ford-treff på Røhne Selmer i Lillestrøm.

Granada med V8 – den ukjente Ford-modellen

Framtidsplaner for bilen:

Hengerfestet er ikke av den avtagbare typen ...
Hengerfestet er ikke av den avtagbare typen ...

Framtidige planer er å fjerne rust og lakkere den, og bytte til et tak med takluke. Skal også få mer kromdetaljer, spoiler, sjalusi og andre felger.

Skal dessuten bytte motor til enten en 2,9 24v Scorpio Cosworth eller en 302/351w V8. Blir også polyforinger, senkefjører pluss masse mer. Skal også få masse utstyr som 4x el vinduer, sentrallås, elektrisk antenne osv.

Drømmebil: Drømmebilen min er jeg ikke helt sikker på, men høyt på lista ligger det nok en 1969 Charger eller en 1967 Shelby GT500.

Annet: Denne skal kun brukes på sommeren. Har en 82-modell 2,0 med 2,3-liters motor som skal bli rånebil/bruksbil.

Eieren:

Navn: Robert Andrè Herbst

Alder: 17 år

Bosted: Tomter/Østfold

Litt om meg selv: Er vel ikke stort mer å si..

Her er en annen Ford-klassiker mange setter stor pris på