
Knalltall for NSB – gir milliardinntekt til staten
Staten tjener fett på at NSB i 2015 leverte tidenes beste tall. Men hvis regjeringen får vilja si, vil deler av overskuddet i fremtiden gå til private selskaper.
NSB-konsernet hadde i 2015 et driftsresultat på 2,8 milliarder kroner, noe som er 800 millioner kroner mer enn i 2014.
Persontogvirksomheten går spesielt bra: Her leverte NSB et driftsresultat på 1,2 milliarder, opp fra 659 millioner kroner i 2014.
Milliard til staten
Men hva betyr egentlig NSBs driftsresultat på 2,8 milliarder? Hvis Samferdselsdepartementet følger normal utbyttepolitikk, betaler NSB først 506 millioner i skatt. Deretter går 1074 millioner til drift og vedlikehold i NSB, mens en 1074 millioner går til statskassa.
Men nå har regjeringen varslet konkurranse på norsk jernbane. I 2017 skal togstrekninger som tilsvarer 25 prosent av NSBs omsetning ut på anbud. Hvis det var tilfellet i dag, ville 270 millioner av de 1074 millionene gått til private togselskaper og ikke til statskassa.
NSB stålsetter seg før anbudsrundene.
– Vi lar oss motivere av forstående konkurranse, men det betyr også at vi går inn i svært krevende endringer de neste årene. Vår største utfordring er å bli kostnadseffektive nok til at vi kan vinne konkurransene som kommer på norsk jernbane, sier Geir Isaksen.

Jernbanereformen: Nå kan Flytoget få kjøre nye strekninger
Varsler store endringer
Som følge av Jernbanereformen skal NSBs heleide vedlikeholdsselskap Mantena overføres til Samferdselsdepartementet. I tillegg skal NSBs eiendomsselskap, ROM, overføres til det nye Jernbaneinfrastrukturforetaket.
Planen er også at NSBs togmateriell skal overtas av staten, i tillegg blir trolig salgs- og distribusjonsløsninger løftet ut av NSB.
– Både reisetall og økonomiske tall viser at det jobbes svært godt i alle NSB-konsernets virksomheter. Det er derfor vedmodig å vite at vi nå skal gi fra oss viktige deler av vår virksomhet til annet statlig eie, sier Isaksen.