TJENER PENGER: NSB leverte et driftsresultat på 2,8 milliarder kroner i 2015. (Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix)
TJENER PENGER: NSB leverte et driftsresultat på 2,8 milliarder kroner i 2015. (Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix) Foto: Pedersen, Terje

Knalltall for NSB – gir milliardinntekt til staten

Staten tjener fett på at NSB i 2015 leverte tidenes beste tall. Men hvis regjeringen får vilja si, vil deler av overskuddet i fremtiden gå til private selskaper.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NSB-konsernet hadde i 2015 et driftsresultat på 2,8 milliarder kroner, noe som er 800 millioner kroner mer enn i 2014.

Persontogvirksomheten går spesielt bra: Her leverte NSB et driftsresultat på 1,2 milliarder, opp fra 659 millioner kroner i 2014.

Milliard til staten

Men hva betyr egentlig NSBs driftsresultat på 2,8 milliarder? Hvis Samferdselsdepartementet følger normal utbyttepolitikk, betaler NSB først 506 millioner i skatt. Deretter går 1074 millioner til drift og vedlikehold i NSB, mens en 1074 millioner går til statskassa.

Men nå har regjeringen varslet konkurranse på norsk jernbane. I 2017 skal togstrekninger som tilsvarer 25 prosent av NSBs omsetning ut på anbud. Hvis det var tilfellet i dag, ville 270 millioner av de 1074 millionene gått til private togselskaper og ikke til statskassa.

NSB stålsetter seg før anbudsrundene.

– Vi lar oss motivere av forstående konkurranse, men det betyr også at vi går inn i svært krevende endringer de neste årene. Vår største utfordring er å bli kostnadseffektive nok til at vi kan vinne konkurransene som kommer på norsk jernbane, sier Geir Isaksen.

Varsler store endringer

Som følge av Jernbanereformen skal NSBs heleide vedlikeholdsselskap Mantena overføres til Samferdselsdepartementet. I tillegg skal NSBs eiendomsselskap, ROM, overføres til det nye Jernbaneinfrastrukturforetaket.

Planen er også at NSBs togmateriell skal overtas av staten, i tillegg blir trolig salgs- og distribusjonsløsninger løftet ut av NSB.

– Både reisetall og økonomiske tall viser at det jobbes svært godt i alle NSB-konsernets virksomheter. Det er derfor vedmodig å vite at vi nå skal gi fra oss viktige deler av vår virksomhet til annet statlig eie, sier Isaksen.