Nye Audi S4 er en skikkelig kraftpakke – med 354 hk og naturligvis quattro firehjulsdrift.
Nye Audi S4 er en skikkelig kraftpakke – med 354 hk og naturligvis quattro firehjulsdrift.

Her er familiebilen som kjører fra de fleste

Ny Audi-versting kommer til sommeren.

Audi har lange tradisjoner med sine S- og RS-modeller. I sin spede start på begynnelsen av 90-tallet bygget S4-modellene på Audi 100. Nå er det A4 som danner utgangspunktet for S4 sedan og S4 Avant.

Tidligere i år fikk vi siste generasjon av S4 sedan. Nå er det stasjonsvogna sin tur: S4 Avant.

Det meste er forandret på denne bilen, selv om du kanskje ikke ser så store forskjeller i designet fra utgående S4, eller for den del dagens A4.

En av de viktigste endringene er den svært veltunede V6-motor på 3 liter. Den yter 354 hk og gir et dreiemoment på 500 Nm.

Kombinert med et av markedets mest avanserte 4x4-system, der opptil 85 prosent av kreftene kan gå til bakhjulene, blir dette en skikkelig spreking.

Men S4 i Avant-utgave skal ikke leveres til det store amerikanske markedet. Det får nettstedet Automobile Magazine til å ynke seg:

– Denne firehjulsdrevne stasjonsvogna gjør oss grønne av misunnelse, skriver de.

Audi S4 Avant
Audi S4 Avant

Ikke raskest

Heldigvis kommer den både til Norge og Europa. Det gjør at vi kan glede oss over for eksempel akselerasjonen. 0-100 km/t tar 4,7 sekunder. Toppfarten begrenses på sedvanlig vis til 250 km/t.

Sprinten til 100 km/t er lynkjapp, men ikke helt på superbilnivå. Det er fordi Audi sparer det villeste kruttet til galematias-bilen RS4.

En fullverdig familiebil som kommer seg opp i 100 km/t på godt under fem sekunder er uansett heftig.

Bilen som gjorde aerodynamikk sexy

Audi S4 Avant er en fullgod familiebil – som på et øyeblikk kan få kjøreegenskaper som en sportsbil.
Audi S4 Avant er en fullgod familiebil – som på et øyeblikk kan få kjøreegenskaper som en sportsbil.

Flere personligheter

Mye av poenget med S4 er at den skal være både en komfortabel familiecruiser og en morsom og leken sportsbil.

For at kjøreegenskapene skal være optimalisert, leveres den som standard med senket sportsunderstell. Her er bakkeklaringen 2,3 centimeter lavere enn vanlig.

Du kan også bestille den med adaptivt chassis og støtdempere, for virkelige å fintune kjøreopplevelsen.

S4 har naturligvis den samme romslige plassen i baksetet som en 'vanlig' A4 Avant.
S4 har naturligvis den samme romslige plassen i baksetet som en "vanlig" A4 Avant.

Unik mulighet til å kjøpe strøken Audi-versting

Lettere og snillere

Blandet forbruk på nye S4 er oppgitt til bare 0,75 l/mil, vi ser igjen hvor effektive moderne bensinmotorer kan være.

Det gir også et lavt utslipp – størrelse og ytelser tatt i betraktning – på 170 gram CO2 per kilometer. Og siden vi snakker bensinbil, er den også snill mot det lokale miljøet.

Det lave forbruket er ikke utelukkende takket være en effektiv motor, vekten er nemlig på sparsommelige 1.675 kilo, som er 75 kilo lettere enn forgjengeren, og den har svært lav luftmotstand.

Dette er Daniels heftige S4

Fire enderør og S4-merke på bakluka er noen av forskjellene på en vanlig A4 og en S4.
Fire enderør og S4-merke på bakluka er noen av forskjellene på en vanlig A4 og en S4.

Små forskjeller

Designmessig er det små detaljer som skiller S4 fra sin langt mer folkelige A4-slektning. S4-merke i grillen, litt mer agressiv frontfanger, speilhus i matt sølv og fire enderør bakerst.

Til Norge er den ventet å komme til sommeren. Prisene er imidlertid ikke klare enda. Men de vil nok fort ende på rundt én million kroner.

Karl har en Audi "ingen" har hørt om