E39 i BERGEN: Norgeshistoriens største kjedekollisjon inkluderte 60 kjøretøy. Foto: Torbjørn Brandeggen/TV 2 
E39 i BERGEN: Norgeshistoriens største kjedekollisjon inkluderte 60 kjøretøy. Foto: Torbjørn Brandeggen/TV 2 

Innrømmer saltbom – 60 biler havnet i massekollisjon

Entreprenøren innrømmer at de bommet på saltingen før massekollisjonen i Bergen denne uken, hvor 60 biler var involvert.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en fersk rapport fra entreprenøren Stor-Bergen Vegdrift konkluderes det med «for lite salt i veibanen på grunn av utvasking» og ustabil nedbørsform.

– Dette er en usminket fremlegging fra entreprenøren hvor entreprenøren sier saltet er vasket bort, sier byggleder Morten Solholm i Statens Vegvesen

Statens vegvesen har i dag mottatt en rapport fra entreprenør Stor-Bergen Vegdrift ANS, som har kontrakt med Statens vegvesen for blant annet brøyting og salting av veiene i området. Men arbeidet sviktet og konsekvensen ble Norges-historiens største kjedekollisjon.

Saltet 3,5 timer før kjempesmellen


Stor-Bergen Vegdrift var ute på Bergensveiene natt til mandag 22. februar. Litt før klokken 06.30 smalt det på E 39 i Eidsvåg. Siste gang det ble saltet i Eidsvåg var hele tre og en halv time tidligere, omtrent klokken 03.00 natt til mandag.

Rapporten fra entreprenøren viser at man bommet på været. Saltet regnet dermed bort, før veibanen så frøs til is.

– Var dette uunngåelig?

– Nei, ikke noe er uunngåelig. Men jeg må lese mer i rapporten før jeg kan si noe mer konkret, svarer Solholm til TV 2 Nyhetene.

Lammet trafikken i timesvis


Massekollisjonen lammet Bergens-trafikken i flere timer mandag. Hele 60 kjøretøy var involvert i trafikkulykken.

Vitner beskrev hendelsen som et ufattelig kaos og mange har hevdet at det var et under at ikke menneskeliv gikk tapt. Biler som kjørte ut av nordgående tunnelløp av Eidsvågstunellen holdt en fart på anslagsvis på 80 til 90 kilometer i timen. Ved utgangen av tunnelen møttw bilistene speilblank is som gjorde at bilistene fullstendig mistet kontrollen over kjøretøyene.

TV 2 skrev mandag at flere ting sviktet: Blant annet ble det saltet for lite. Muligens med feil salttype og trolig på feil tidspunkt. Veitrafikksentralen brukte ikke varseltavle for å advare bilister.

Statens vegvesen erkjenner at ulykken burde vært unngått og erkjenner ansvar.

– Det er Statens vegvesen som har ansvaret for kvaliteten og det er vår skyld og vårt ansvar når vi ikke klarer å levere, fastslo Gunnar Kråkenes i Statens vegvesen.