ACAI-BOWL: Ofte serveres acai-bæret som en slags grøt i en bolle, akkompagnert av musli og frukt. FOTO: Lovise Gangnes/TV 2
ACAI-BOWL: Ofte serveres acai-bæret som en slags grøt i en bolle, akkompagnert av musli og frukt. FOTO: Lovise Gangnes/TV 2

svenske forskere:

«Superbæret» er ikke så supert likevel

Det populære «superbæret» acai gikk rett til bunns i svensk undersøkelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En type bær fra Brasil har de siste årene blitt en stor trend blant supermatentusiaster og matbloggere.

Acai-bæret brukes ofte i smoothie, i yoghurt eller blandet med musli og frukt i en bolle.

I Norge har Tine nylig lansert en yoghurt med bæret, og en rekke smoothiekjeder i landet selger produkter med acai.

Mens bæret tidligere har blitt omtalt som gunstig for dem som ønsker å gå ned i vekt, slaktes nå denne påstanden av svenske forskere.

La på seg av acai

Forskere ved Universitetet i Lund brukte mus som lett la på seg for å teste ulike typer bær.

Både blåbær, tyttebær, jordbær, bringebær, bjørnebær, sviske, solbær og acai ble testet.

Forskerne hadde på forhånd høye forventninger til det brasilianske superbæret og trodde det ville vise gode helsemessige resultater.

– I stedet skjedde det motsatte. I vår studie førte acai-bær til vektøkning og høyere nivåer av fett i leveren, sier Karin Berger, diabetesforsker til universitetets nettside.

Acai-bæret havnet nederst på forskernes rangering.

Tyttebær på topp

Tyttebær hadde best effekt på vekta, og ingen av musene la på seg nevneverdig av disse.

Forskerne tror dette kan skyldes tyttebærenes høye innhold av antioksidantet polyfenol, som ifølge Folkehelseinstituttet har en rekke helsefordeler.

– I vår undersøkelse besto 20 prosent av musenes kosthold av tyttebær. Dette er ikke en realistisk andel for mennesker å spise, medgir Berger.

Likevel tror forskerne at resultatet kan vise at et normalt kosthold med supplement av tyttebær kan forebygge fedme og diabetes.

Dette betyr derimot ikke at du kan spise ubegrenset med tyttebærsyltetøy. Ifølge forskerne kan kokingen av bærene påvirke næringsinnholdet, i tillegg til at syltetøy ofte inneholder store mengder sukker.