BRØT SAMMEN: Flere broer sjekkes nå etter at en ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdalen kollapset i forrige uke.Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix
BRØT SAMMEN: Flere broer sjekkes nå etter at en ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdalen kollapset i forrige uke.Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix Foto: Bårdløkken, Bård

Eksperter skal sjekke ti trebruer etter kollaps

Statens vegvesen setter ned et ekspertutvalg som skal gjennomgå prosjekteringsmaterialet for ti trebruer på Østlandet etter brukollapsen i Sjoa forrige uke.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Våre visuelle inspeksjoner så langt viser ingen indikasjoner på svakheter for trebruene. Men fordi vi er kjent med at det er prosjekteringsfeil på Sundbyveien bru i Akershus, ønsker vi en ny gjennomgang av prosjekteringsmaterialet, sier seksjonsleder Jon Prestegarden i Bruseksjonen i Statens vegvesen Region øst.

Mandag ble det kjent at tre trebruer i Akershus fylke midlertidig stenges (Sundbyveien bru på fylkesvei 507, Fjell-Leet bru og Blakkesrud bru), og at ytterligere sju trebruer på Østlandet skal undersøkes. Onsdag ble det klart at Statens vegvesen setter ned en gruppe av interne og eksterne eksperter som skal gjennomgå prosjekteringsmaterialet for de ti trebruene. Bruene er såkalte fagverksbruer, og tre av dem er bygd på samme måte som brua på Sjoa som raste sammen.

– For å være på den sikre siden har vi valgt å stenge alle bruer med tilsvarende tekniske løsninger som den som raste sammen på Sjoa forrige uke inntil vi har mer fakta på bordet, sier Prestegarden.

Onsdag forrige uke kollapset en limtrebru over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdalen da en tømmerbil med last som veide 31 tonn kjørte over den. Brukollapsen skyldtes en alvorlig prosjekteringsfeil, melder Statens vegvesen. (©NTB)