Ny funksjon på Snapchat – men det finnes en hake

Nå kan Snapchat-brukere lage sine egne filtre og selv bestemme når og hvor de kan brukes.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over lengre tid har geofiltre vært en funksjon på Snapchat.

Med denne funksjonen kan man legge til filtre på sine bilder som viser til hvor man befinner seg. I Oslo har for eksempel hver bydel sine egne filtre.

Nå har bildedelings-appen lansert en ny funksjon, hvor du kan lage dine egne filtre og selv bestemme hvilke områder de kan brukes i, skriver teknologinettstedet The Verge.

Til store begivenheter

De egenlagde filtrene kan være aktive mellom én time til tretti dager, og du kan velge å aktivere dem i områder som er på størrelsen som et kontorbygg til et par kvartaler.

Snapchat ser for seg at den nye tjenesten kan brukes til bryllup, bursdager og andre begivenheter.

Du kan designe ditt eget filter og laste det opp gjennom Snapchats nye nettside. Der fyller du også ut når og hvor du ønsker at filteret skal være tilgjengelig.

Koster penger og er ikke tilgjengelig i Norge

Men dersom du skal prøve den nye funksjonen, vil det koste deg penger.

Ifølge The Verge starter prisene for et filter på fem dollar, som tilsvarer omtrent 45 kroner. Prisene varierer ettersom hvor lenge filteret skal være aktivt og hvor stort område det skal kunne brukes i.

Den nye funksjonen er kun tilgjengelig i USA, Storbritannia og Canada enn så lenge.

Ekstra inntekt for Snapchat

Tekonologinettstedet påpeker at dette er en mulighet for Snapchat å kunne tjene penger på sine brukere.

Snapchat tjener allerede gode penger på sponsede filtre og såkalte linser, som er videofilter som legges over selfier.

Linsene selges for mellom 450,000 dollar og 750,000 dollar daglig, og store selskaper som McDonalds og Pepsi er noen av dem som har spredd sin reklame til Snapchat-brukere på denne måten.