Derfor blir denne unik i sin klasse
Linjelekker nykommer kan bli veldig mye bil for pengene.
Norges utvilsomt mest solgte modell er VW Golf. En som finnes i en rekke ulike varianter.
Men nå kaster en fransk utfordrer seg inn i kampen for fullt. Renault Megane er lansert allerede, og nå kommer snart stasjonsvogna.
Og en ting skal franskmennene ha for - de har truffet spikeren på hodet med designet!
Dessuten er det mye som tyder på at den kan bli svært gunstig priset.
Design i fokus
Renault har flere spennende modeller på gang. Blant annet storbilen Talisman, som de nylig vant en designpris med.
Megane er mer kompakt, men fortsatt med et design som gjør at den skiller seg ut. Disse to modellene, i tillegg til nye Scenic som også er på vei, gjør at Renault har tenkt å sette seg selv ettertrykkelig på kartet igjen.
Kompakt-SUV som fortjener å bli lagt merke til
4Control
Megane som stasjonsvogn kalles Sport Tourer. Og i tillegg til et elegant utseende, blir dette den eneste bilen i klassen som har firehjulsstyring. Bakhjulene hjelper altså til i svingene.
På Renault-språket kalles systemet 4Control.
Dette skal sørge for en mer sportslig og kontrollert grep på svingete veier.
Denne raringen kan være et skikkelig bruktbilkupp
Sportslig
Bilen vi viser bilder av her, er riktignok en litt spesiell versjon av Megane. Dette er nemlig GT-utgaven. Det betyr et mer sportslig design, takket være blant annet annet aggressive fangere, takspoiler og forkrommede enderør på eksosanlegget.
Innvendig er det dype sportsseter og treeiket sportsratt.
Nå det gjelder plass, loves det at Sport Tourer skal tilby klassens lengste lasterom. Med det menes lengden som kan benyttes når bakseteryggene legges ned.
Men noe konkrete tall om antall liter har ikke blitt sluppet enda.
Test: Knuser flere av konkurrentene i klassen over
Priser
Et av hovedargumentene for å velge Renault, har alltid vært pris. Hva Sport Tourer-modellene skal koste, vet vi ikke enda. Men vanlig Megane legger seg et godt stykke under VW Golf i pris.
For eksempel får du Megane GT (ikke stajonsvogn) med 205 hk, automatgir og et bagasjerom på 434 liter til 395.000 kroner.
Tillegg for stajonsvogna blir trolig i størrelsesorden 20.000 kroner.
Seks motorer
Foreløpig har Renault valgt å ikke gå ut med så mye mer informasjon om bilen. Den skal vises offentlig for første gang under bilmessen i Geneve neste uke.
Men vi kan nok anta at det blir de samme motorene på Sport Tourer som i vanlig Megane: Bensinmotorer på 105, 130 eller 205 hk, og dieselmotorer på 90, 110 og 130 hk.