Alle bilinteresserte har for lengst lagt merke til det: Det blir bare flere og flere SUV/Crossover-biler langs veiene våre. Det være seg her i Norge, eller i Frankrike, Tyskland, Italia, Russland, Kina, USA og de fleste andre velutviklede land her i verden.

Men det er ikke så rart at det blir stadig flere av dem, når det finnes to åpenbare grunner til å lage dem. For det første er det salget. SUV-biler selger godt. Kjempegodt faktisk. Og salget ser ikke ut til å stagnere med det første.

Salget øker og øker

I 2015 økte SUV/Crossover-salget i Europa med 22 prosent i forhold til året før, og endte opp med litt over 3 millioner solgte biler. Det totale bilsalget i Europa var på 13,7 millioner biler, i et år hvor bilsalget økte med 8,1 prosent. Således ser man hvordan SUV-salget øker prosentvis mye raskere enn bilsalget generelt.

USA har favorisert SUVer siden 90-tallet, men også der fortsetter framgangen. I 2015 sto SUV/Crossover for 37 prosent av markedet, mens Pickups sto for 14 prosent. Og hvis du trodde at store Escalader hørte fortiden til, tar du feil, for den såkalte Large-Luxury SUV-klassen økte salget med 19 prosent.

Nye faceliftede Ford Kuga vil vises i Geneve, sammen med en rekke andre SUV-nyheter.
Nye faceliftede Ford Kuga vil vises i Geneve, sammen med en rekke andre SUV-nyheter.

Jeep den store vinneren

Jeep ble den store vinneren i et SUV-marked som solgte enormt med biler. For fjerde året på rad satte Jeep salgsrekord, og økte salget i USA med 25 prosent til 865.028 enheter, en ny salgsrekord. På verdensbasis økte man salget med 22 prosent, til 1.237.583 enheter, det høyeste salgstallet noensinne for Jeep, som er verdens suverent største SUV-merke.

Her er bilen som skjønner norsk

Med andre ord: Folket vil ha SUV. Og de vil ha det i alle prisklasser, og gjerne i de litt dyrere premium-segmentene. Dette er årsaken til at de aller mest kostbare merkene nå kaster seg inn i SUV-leken. Fra før har Mercedes-Benz, BMW, Audi, Volvo, Range Rover, Land Rover og Porsche vært blant lederne hva gjelder status innen SUV, men nå kommer det langt dyrere maskiner fra Europas mest fasjonable merker.

Over dobbelt så dyr som en BMW X6 M

Bentley har allerede presentert sin Bentayga, og den stiller de dyreste tyske SUV-bilene fullstendig i skyggen. I USA koster en BMW X6 M 103.000 dollar. En Mercedes-Benz AMG GLE 63S Coupe koster 110.000 dollar, mens Porsche Cayenne Turbo S koster 158.000 dollar.

Bentley Bentayga starter imidlertid på 231.000 dollar. Og det staselige britiske bilmerket klarer ikke lage de fort nok, for etterspørselen virker ustoppelig. I 2016 planlegger man å lage 5500 Bentayga, men dette tallet kan øke i 2017.

Maserati Levante vil gå rett i strupen på bestselgeren Porsche Cayenne.
Maserati Levante vil gå rett i strupen på bestselgeren Porsche Cayenne.

For vulgært for Rolls-Royce

Med Bentley inn i det øverste SUV-sjiktet, er det egentlig bare Rolls-Royce som kan matche dem, og de jobber nå med sin egen SUV-maskin. Bortsett fra at de ikke under noen omstendigheter vil kalle den SUV, da det ordet er alt for vulgært for Rolls-Royce. Lamborghini står også rimelig klare, og er ventet å ha sin SUV klar til neste år, mens Aston Martin jobber videre på sin SUV. Det virker som det stort sett bare er Ferrari som IKKE planlegger en SUV av noe slag.

Topp 10: De tøffeste bilnavnene

Maserati vil imidlertid konkurrere mot de tyske gigantene på pris, og de viser fram sin Levante på Geneve-utstillingen som begynner om et par uker. Den vil garantert sette fart i salget til Maserati, og kunne gi eventyrlige profitter. Forbildet er Porsche som har hatt eventyrlig suksess med sin SUV-satsing, og det er ingen modell de tjener så mye penger på som Cayenne. Og her kommer vi inn på den andre åpenbare grunnen til å lage en SUV. Man tjener mye penger på dem.

Seat Ateca kan bli en liten bestselger nede på kontinentets sørlige halvdel.
Seat Ateca kan bli en liten bestselger nede på kontinentets sørlige halvdel.

Folkelige SUVer i kø

Det er vanskeligst å produsere småbiler, siden fortjenesten på dem er såpass beskjeden. Jo dyrere bil, jo enklere er det å tjene penger på dem. Og SUVer kan prises relativt høyt, samtidig som de kan være basert på en vanlig plattform og bruke hyllevarer fra det øvrige delelageret. Med andre ord: Det er ikke spesielt vanskelig å lage en SUV etter en overkommelig kostnadsanalyse, for så å selge den for en relativt hyggelig pris.

Det gjør at folkelige merker som Skoda og Seat er like rundt hjørnet med sine første SUVer. I Seats tilfelle handler det om Ateca som er produksjonklar, mens Skoda er klare med ett konsept kalt VisionS. Den er en relativt stor SUV med plass til 7, og den er en ladbar hybrid. Begge vil vises på Geneve-utstillingen, og samtidig viser konsernsøsken Audi fram sin Q2, som blir en litt mindre Crossover.

Toyota er også klare med en produksjonsversjon av konseptbilen CH-R, for å utvide sitt sortiment ytterligere. Til og med svært så folkelige Ssangyong satser tungt på SUVer, og vil vise et nytt konsept kalt SIV-2 i Geneve, en bil som er tiltenkt produksjon i 2018.

Blant andre SUV-nyheter nevnes Subaru som vil vise et nytt XV-konsept, VW som vil ha ett Polo Crossover-konsept, og Ford som har en faceliftet Kuga klar. Med andre ord blir det nok av folkelige SUVer å velge mellom framover. Verden får rett og slett ikke nok av SUV ser det ut som.

Volvo tilbakekaller 59.000 biler