Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En familiebil kan være så mangt. Den kan være stor, den kan være svært praktisk, den kan ha mange seter og den kan ha stor motor.

En slags fellesnevner for å kunne kalles familiebil er kanskje fire dører, fem sitteplasser, og et anstendig bagasjerom. Da får man med både unger (om man ikke har altfor mange) og svigermor (de fleste av oss har bare en...) slik at man kjøre hjemmefra og til hytta. Det er liksom grunnkriteriene.

Konseptet høres kanskje ikke kjempemorsomt ut. Det er lett å tenke på biler som Ford Mondeo og Toyota Avensis.

En legende

Men om dette blir for tamt, finnes det heldigvis andre alternativer. Slik som bilen du ser på disse bildene.

Det er en Dodge Charger. En modellbetegnelse som første gang dukket opp på en konseptbil allerede i 1964, mens modellen kom på markedet i 1966 – og er en bil som får blodpumpa til å slå litt fortere hos de fleste bilentusiaster. For det er en billegende vi her snakker om. Med storhetstiden helt på slutten av 60-tallet og tidlig på 70-tallet.

Men Dodge Charger har fulgt med oss videre, i litt tammere og ikke fullt så spennende versjoner.

Så kom trenden med retrobiler og hos Dodge fant man ut at man skulle henge seg på. Slik som VW hadde gjort med Beetle, Ford med Mustang og Fiat med sin 500.

Skal man lage retrobil, tar man selvfølgelig utgangspunkt i den største legenden man har.

Taxien til Vegar har over 400 hestekrefter

2012 modell SRT8

Dermed gjenoppstod Charger på nytt i 2006. Etter å ha hatt et produksjonsopphold siden 1987.

Den bilen vi har funnet er langt nyere og den er altså tilsalgs.

Det er en 2012-modell og i tillegg er det den småsinte SRT8 utgaven, visstnok den eneste i Norge

2012-modellen har hatt bare en eier og er som ny, sier annonsen. Faksimile fra finn.no
2012-modellen har hatt bare en eier og er som ny, sier annonsen. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Det betyr 6,4-liters V8-motor med en ytelse på hele 477 hk bak den sinte grillen. Ikke har den gått langt heller.

Kun 13.850 kilometer kjørt av en eneste eier siden den ble solgt ny i Norge for nesten 2 millioner kroner.

Det bør med andre ord være mye morsom bil igjen her.

Sjekk hårnett og gebiss ...

Bilen er kun sommerkjørt, alltid lagret innendørs, har full servicehistorikk og skal etter det vi forstår være spekket med det meste av tilgjengelig utstyr.

Sprek er den også. V8-eren byr på kjempekrefter. 477 illsinte hestekrefter og 633 Nm i moment sender den sorte bilen på to tonn avgårde fra 0 – 100 km/t på bare rundt 5 sekunder. Garantert i kaskade av vellyd fra to feite eksosrør..

Så her gjelder det å sjekke at både hårnettet og gebisset til svigermor er forsvarlig festet, og at hun ikke er løs i magen før man legger i vei...

Topp 10: De tøffeste bilnavnene




tv2_contentbox_broom_adtech
tv2_contentbox_broom_adtech