Derfor ble det trafikk-kaos i Bergen

Statens vegvesen kaller inn til oppvaskmøte etter det totale kaos på veiene mandag morgen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
  • Statens vegvesen ble varslet for sent
  • Brukte ikke lystavle for å advare bilister
  • Det ble saltet for lite

En massekollisjon som lammet Bergenstrafikken i flere timer mandag, kunne vært unngått. E39 ble stengt i nordgående retning etter en trafikkulykke med rundt 60 involverte biler ved Eidsvåg i Åsane.

Hovedårsaken til de glatte veiene er at det ble saltet for lite.

– Saltkonsentrasjonen har vært for lav, forklarer Gunnar Kråkenes, prosjektleder drift og vedlikehold i Bergensområdet for Statens Vegvesen.

Vasket vekk saltet

I hele Bergensregionen var veiene speilglatte. Nedbør natt til mandag sørget for å vaske bort saltet. Dermed frøs det til i veibanen.

– Når en får disse bygene med nedbør og sludd som vasker vekk saltet og temperaturen ligger rundt null, må entreprenøren salte på nytt, sier Kråkenes.

Se video: Køen som aldri tar slutt

– Ble det saltet i henhold til avtalen og var alle ressurser i bruk for å forebygge ulykker?

– Entreprenøren har vært på veien i hele natt, men om alle ressurser er brukt vet vi ikke. Vi har fått vite at en del biler var ute, svarer Kråkenes.

Oppvaskmøte

TV 2 får opplyst at det skal være et «oppvaskmøte» tirsdag hvor Statens vegvesen vil kreve svar på hvorfor veiene ikke var saltet nok og om alle tilgjengelige ressurser ble brukt. Det vil også bli diskutert hvorfor man ikke varslet tidligere, slik at farten langs strekningen kunne vært redusert.

Det har mandag vært kontakt mellom Statens vegvesen og selskapet som har oppdraget med å salte veien i Bergensregionen, i forhold til den såkalte «Bergenskontrakten». Det har ikke lykkes TV 2 å komme i kontakt med entreprenøren, Opedal Drift AS.

Brukte ikke lystavle

Noen kilometer unna ulykkesstedet står en såkalt friteksttavle som kan benyttes til å varsle bilister om glatt vei og anmode om å kjøre forsiktig.

– Hvorfor ble ikke denne tavlen brukt?

– Det ville vært naturlig i en slik situasjon.

Kjedekollisjonen ble meldt klokken 06.31 mandag morgen. Fløyfjelltunnelens nordgående løp ble stengt klokken 06.35 på grunn av kollisjonen.

Varslet ikke

Etter det TV 2 erfarer, har ikke entreprenøren varslet Vegtrafikksentralen, som umiddelbart kunne aktivisert tavlen. Det kunne forebygget ulykkene lengre frem.

– Om entreprenøren varslet VTS (Vegtrafikksentalen) om at de ikke klarer å holde standarden som er har bestilt, så ville tavlene vært tatt i bruk. Det er naturlig i slike situasjoner som i dag, mener Kråkenes.