SNØ-BOOM for turistnæringen:

– Snøen er den nye oljen for Nord-Norge

I hjembyen Kirkenes selger Kåre Tannvik (61) vinteropplevelser skreddersydd for velstående asiater.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Turistgruppen kommer fra Taiwan og betaler titusener av kroner for opplevelser som gir status i hjemlandet.

– De spør aldri hva det koster, forteller Kåre Tannvik, mens de langvegsfarende gjestene kles opp til kongekrabbesafari med snøskuter.

Latter på sjøisen

Fra hotellet fraktes gruppen fra Taiwan med snøskuter ned til Langfjorden der de får opplæring i hvordan man skal håndtere ei levende kongekrabbe med skarpe klør. Slikt er verken enkelt eller ufarlig.

– Hold them like this, instruerer guiden Eirik Olsen og holder kongekrabben etter bakbeina foran kroppen.

– And the men, they have to be a little bit careful. Hold it like this, sier han og flytter den levende krabben litt lenger fra underlivet.

Latteren brer seg blant asiatene på sjøisen.

Nytt hotell hvert år

Eventyret startet i det små, for 15 år siden. I fjor hadde reiselivsprosjektet Radius Kirkenes i Sør-Varanger 20 000 gjester. I år vil omsetningen passere 30 millioner kroner.

Den viktigste attraksjonen er snøhotellet, som tiner hver eneste vår og som må gjenoppbygges med frosten på senhøsten.

– Det koster oss omkring en million kroner, og selve kroppen lages av kunstsnø. Så bygger vi korridorer og bygger rom. I år har har vi 25 rom, alle utsmykket av snøkunstnere som vi har hentet hit fra Kina, forteller Tannvik.

Og de selger ikke sine produkter på billigsalg. De som tar inn på hotellet legger igjen 6-7000 for et opplevelsesdøgn.

Kirkenes Snøhotell ligger ved Langfjorden noen få kilometer fra flyplassen på Høybuktmoen og hurtigrutekaien i Kirkenes. Der har reiselivsgrunder Tannvik og hans kompanjong Ronny Østrem utviklet et vinterprodukt skreddersydd for velstående asiater som nå står i kø for å sjekke inn på et hotell i særklasse.

– Det er helt stille, det er ingen lyd her, og det har de aldri opplevd. Det er en attraksjon i seg selv, sier han.

Vinterturismen i nord har eksplodert i løpet av få år. Spesielt asiater kommer i tusentall, og det siste året var veksten i antall hotellovernattinger i Finnmark 15 prosent.

Og det er snø, is, kulde, mørke og nordlyset som lokker dem.

Legger igjen 6-7000 på et døgn

I Tannviks rike betale gjestene 6-7000 krone for et opplevelsesdøgn. Ei natt i minus fire grader innkludert.

– Det å sove i snøhoteller er som å gå til Kilimanjaro. Det er klart du må være motivert for å gjøre det. Du må skjønne at dette er en ekspedisjon. De som skal sove får holde seg hjemme.

– Snøen er en utrolig ressurs. Snø er gratis, og snø er en pengemaskin.

Sa Kåre Tannvik på Kirkeneskonferansen nylig. - Om vi tenker langsiktig og får rammebetingelser på linje med det olje- og gassnæringen har fått.

– Snø er en større ressurs enn gass og olje. Næringa mange omtales som Nord-Norges framtid, sier han.

Viktig med flere næringer enn olje

Regiondirektør Geir Seljeseth i Norsk gass- og olje lar seg ikke provosere av Tannvik.

– Ikke i det hele tatt. Jeg synes det er viktig at vi har mange næringer som fungerer, som skal bygge Nord-Norge. Olje- og gassnæringen kan ikke gjøre det alene.

Daglige seilinger gjør Hurtigruten til en viktig leverandør av gjester til de ulike attraksjonene som tilbys ved anlegget. Turer med snøskuter eller hunder, på ski eller truger.

For gruppen fra Taiwan var snøkrabbe-ekspedisjonen en opplevelse. De fikk være med på å hente krabbene, fikk tatt og lastet opp flott bilder på sosiale medier, og til sist nyte delikatessene på snøhotellets restaurant.

– Bare noen få av oss har opplevd snø tidligere, forteller reiseleder Darren Li.

– Snø er eksotisk for oss. Vi kan leke, vi kan løpe i snøen. Vi har har det moro i snøen, sier han.