Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Juks med kilometerstanden på brukte biler er et utbredt problem. Hvert år blir mange bilkjøpere lurt, og betaler mer enn de egentlig skulle gjort for bilen.

Å manipulere kilometerstanden på en bil er enkelt. Det er ikke like enkelt å finne ut om kilometerstanden er riktig eller ikke. Selv erfarne biltestere sliter mange ganger med å vurdere dette, fordi det ofte også har mye med kjørestil og bruksmønster å gjøre.

Kan koste dyrt

– Det finnes som regel ingen spor etter juksingen. Det gjør det svært vanskelig å avsløre den. Derfor blir mange lurt, og det kan få store konsekvenser, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– En ting er at du blir lurt når du kjøper bilen, du får rett og slett en vare som er mindre verdt enn det du betaler for den. Men dette kan også koste dyrt underveis i eierforholdet. Du risikerer å få en rekke reparasjoner som etter den offisielle kilometerstanden ikke skulle være aktuelle ennå. Det gjelder både slitedeler, men også mer omfattende utskiftninger som blir nødvendige når en bil har gått langt, sier Benny.

Alder eller kilometer: Hva er verst for bilen?

Milliard-juks

Han hilser derfor en ny tjeneste fra Statens vegvesen velkommen. På deres nettsider kan du nå gå inn og sjekke kilometstanden på alle biler som har vært inne til EU-kontroll. I forbindelse med denne kontrollen blir nemlig kilometerstand avlest og registrert.

Det kan gi en veldig god pekepinn på om alt er som det skal være med den aktuelle bilen. NAF er blant dem som har jobbet hardt for å få dette på plass.

De utarbeidet i 2013 en rapport som viser at det hvert eneste år jukses med kilometerstand på biler i Norge for opp til 5,3 milliarder kroner. Det er ekstra lukrativt å jukse med kilometerstand i Norge der avgiftene gjør at bilene er dyre.

Hva tenker du hvis serviceheftet "bare har blitt borte.."?

Fullverdig register

– Prisfallet blir større per kjørte kilometer i Norge enn i land med lavere bilpriser. Justeres kilometerstanden ned, faller prisen mindre. Det er ren vinning som ligger bak kilometerjuks, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Data fra EU-kontrollene gjelder biler som er fire år eller eldre. For å få et fullverdig register må det gås noen skritt til. Skal Norge få til et godt nok register for å få bukt med kilometerjukset, må alle som er i kontakt med bilen, ha et pålegg om å legge inn kilometerstanden i et nasjonalt register. Dette gjelder blant annet forsikringsselskapene, bilverkstedene som har bilene inne til reparasjon og service, ved eierskifter og så videre.

– Vi i NAF skal jobbe videre for å få på plass et nasjonalt kjøretøysregister som eliminerer problemet med kilometerjuks, sier Sagedal, i en pressemelding.

EU-kontrollen blir både strengere og dyrere – les hvorfor her:

Hvis man vet hva man driver med, er det en enkel sak å skru tilbake kilometerstanden på en bil. Å avsløre at det er gjort, er derimot mye vanskeligere. Foto: Adac.
Hvis man vet hva man driver med, er det en enkel sak å skru tilbake kilometerstanden på en bil. Å avsløre at det er gjort, er derimot mye vanskeligere. Foto: Adac.