Dette er Broom de første i verden som gjør

Deltok på eksklusiv førpremiere – på isen!

Det er virkelig ikke hver dag man får mulighet til å leke med en splitter ny Ferrari 488 på isen! Broom har testet nyheten på eksklusiv førpremiere.        Foto: Tomasz Majewski
Det er virkelig ikke hver dag man får mulighet til å leke med en splitter ny Ferrari 488 på isen! Broom har testet nyheten på eksklusiv førpremiere.        Foto: Tomasz Majewski Foto: Tomasz Majewski Photography

Du ser de gjerne langs eksklusive strøk i Sør-Italia – eller blant styrtrike sjeiker i Saudi-Arabia.

En ting som hvertfall er helt sikkert, er at de italienske superbilene sjelden er å se på norske veier, spesielt når det er snakk om en splitter ny Ferrari-versting.

Men når bilen først er i landet, hva passer vel ikke bedre enn å ta den med på isbane, uten noen form for fartsgrenser, og bare ha det vanvittig gøy? Det er nemlig akkurat det vi har gjort...

Blant mange millionbiler, er det utvilsomt Ferrarien som trekker mest oppmerksomhet.             Foto: Karl-Fredrik Brenna
Blant mange millionbiler, er det utvilsomt Ferrarien som trekker mest oppmerksomhet.             Foto: Karl-Fredrik Brenna

Jeg sitter fastspent i en splitter ny Ferrari som enda ikke er lansert i Norge. Dessuten er vi først i verden som får leke med denne på isbane – en ganske absurd følelse. Men nå sitter jeg her, bak rattet i det mange mener er verdens råeste sportsbil.

Vi snakker italiensk ingeniørkunst på aller høyeste nivå. Vi snakker Ferrari 488 Spider – en småskummel bil med en prislapp på godt over 3 millioner kroner!

Skal den virkelig kjøres på bane?

Når jeg ankommer Høydalsmo og vinterens vakreste eventyr, er det med noe skrekkblandet fryd. Broom er som eneste medie som invitert til Winter Experience i regi av Autostrada Gruppen.

Her samles langt over 100 entusiaster med noe av det ypperste bilverden har å by på. Grensene skal tøyes, og mange tusen hestekrefter skal slippes løs på den tre kilometer lange isbanen.

Forventningene er naturligvis høye for min del. Snart skal jeg teste et bredt utvalg drømmebiler, men det er spesielt én bil jeg gleder meg enormt til å kjøre.

Et mildt sagt aggressivt frontparti, forteller noe om råskapen til dette monsteret.               Foto: Karl-Fredrik Brenna
Et mildt sagt aggressivt frontparti, forteller noe om råskapen til dette monsteret.               Foto: Karl-Fredrik Brenna

Når jeg ser bilen for første gang, trygt plassert under et telt, får jeg nesten frysninger. Ikke bare av tanken på å kjøre, men også designet. Det er nemlig helt vanvittig rått! Faktisk noe av det tøffeste og vakreste jeg har sett.

Det er tydelig at jeg ikke er alene om å mene dette. Superbilen får nemlig massiv oppmerksomhet, og mange lurer på om den i det hele tatt skal kjøres på banen.

Kun karbondetaljene på denne bilen koster over 300.000 kroner… Men joda, denne skal kjøres!

Les vår test av Ferrari FF her

Sinnsyke ytelser

Det er rett og slett litt nervepirrende å vente på klarsignal og overlevering av nøkkelen til en STOR guttedrøm. Bare å høre, eller enda bedre, å sitte på i en Ferrari er himmelsk for enhver motorinteressert. Nå er det like før jeg skal brøle av gårde i Norges eneste 488 Spyder, men aller først får jeg en solid gjennomgang av bilen og dens ytelser.

– Vi er ikke alene når vi påstår at dette er verdens beste sportsbil i sin klasse. Bilen har ekstreme ytelser, og er samtidig utrolig lettkjørt. Som gatemodell er dette det heftigste Ferrari har levert med midtmotor, forteller Erik Rivrud i Autostrada.

Med nesten 700 hk er dette noe av det heftigste Ferrari noengang har levert som gate-modell og midtmotor. Foto: Karl-Fredrik Brenna
Med nesten 700 hk er dette noe av det heftigste Ferrari noengang har levert som gate-modell og midtmotor. Foto: Karl-Fredrik Brenna

Og akkurat det tviler jeg ikke et millisekund på. Når jeg hører det italienske kunstverket for første gang, reiser hårene seg, og jeg skjønner fort at det bor noen svært skumle og aggressive hester i bilen.

V8-eren på 4 liter leverer utrolige 670 hk ved 8000 omdreininger, og har et maksimalt dreiemoment på 760 Nm. Dette gir en motoreffekt på 172 hk per liter, noe som er ny rekord for en gate-registrert Ferrari.

Resultatet er at 0-100 km/t angripes på 3 sekunder – og enda mer imponerende: 0-200 km/t går unna på nådeløse 8,3 sekunder! Toppfarten er over 325 km/t.

Nå skal det kjøres!

Det skjer noe magisk når man setter seg bak rattet i en Ferrari. Det er akkurat som bilen er bygd rundt deg. Her er det lite å sette fingeren på, rett og sett.

Foran meg ser jeg en stor, trill rund turteller og et heftig karbonratt, sterkt inspirert av F1-bilene. Men viktigst av alt er den røde knappen på rattet. Trykker jeg på den, så smeller det!

Og det er akkurat det som skjer. Et brutalt og konsist brøl forlater de enorme pottene bak. Både publikum og jeg småskvetter, før turtallet roer seg ned igjen. Det er bare noe helt spesielt med Ferrari og lyd.

Det er med ærefrykt jeg setter meg bak rattet og forbereder meg på et uforglemmelig øyeblikk. Foto: Tomasz Majewski
Det er med ærefrykt jeg setter meg bak rattet og forbereder meg på et uforglemmelig øyeblikk. Foto: Tomasz Majewski Foto: Tomasz Majewski Photography

Instruktør og daglig leder i Autostrada, Gisle Valen, sitter i passasjersetet mens jeg nærmer meg helgens store høydepunkt. Isbanen er tømt for biler, og det er kun én bil alt handler om nå.

Ferrari: – Kan jeg mekke på denne sjæl?

Gåsehud-maskin

Dette er jo fullstendig galskap. Banen er speilblank og her kommer jeg med nesten 700 hk og bakhjulstrekk!

Jeg kan med en gang fastslå at piggdekkene ikke har alt for mye å stille opp med her. Men du verden så gøy!

Hver minste touch på gasspedalen resulterer i hjulspinn og en rekke blinkende lamper. Av sikkerhetsmessige og ikke minst økonomiske årsaker, velger vi å la noe av antispinn-systemene være aktivert.

Å kjøre versting-Ferrari på isbane kvalifiserer helt klart til tommel opp! Foto: Tomasz Majewski
Å kjøre versting-Ferrari på isbane kvalifiserer helt klart til tommel opp! Foto: Tomasz Majewski

Jeg får med andre ord ikke et fullverdig inntrykk av bilen, men de få stedene jeg klemmer på, er det nok til å skjønne en del av hva italieneren er god for.

Absolutt ALT er så hinsides responsivt. Hver eneste kroppsbevegelse gir utslag enten det er via styring, gass eller brems. Lyden er dessuten et kapittel for seg selv. Og i motsetning til veldig mange andre superbiler med V8-er under panseret, hører jeg ikke de ukontrollerte og brutale smellene. I stedet er det en særegen og fintunet snerr som vokser radikalt i samspill med økt turtall.

Resultatet er ganske så morsomt. Lydbildet vekker tydeligvis noen nerver i meg som gjør at både hår og hud anspennes. Dette er en gåsehud-maskin!

Leken avslutning

Selv om jeg ikke er i nærheten av å trå til skikkelig med superbilen, er opplevelsen likevel noe av det grommeste jeg har vært med på. Å kjenne 670 hestekrefter med et tilsvarende rått lydbilde, det vekker følelser, enkelt og greit.

– Ferrari 488 på norsk jord! Du er klar over at du er av få i verden, kanskje den eneste som kjører denne på isbane? Jeg hører Gisle så vidt mens jeg konsentrerer meg max for å ikke gjøre noen feil.

Adrenalinet er så absolutt til stede, også i passasjersetet. Her kjører Gisle Valen det han tør under mildt sagt kjølige og utfordrende forhold. Foto: Tomasz Majewski
Adrenalinet er så absolutt til stede, også i passasjersetet. Her kjører Gisle Valen det han tør under mildt sagt kjølige og utfordrende forhold. Foto: Tomasz Majewski Foto: Tomasz Majewski Photography

Samtidig innser jeg at minuttene bak rattet i drømmebilen går alt for fort, og jeg kan ikke annet enn å nyte den siste runden. Jeg hører motoren buldre bak skuldrene mine, girskiftene er så raske at de knapt merkes og synet av den steilende hesten mot gul bakgrunn, bekrefter at det er en vaskekte Ferrari jeg befinner meg i.

– Dette er helt klart det råeste jeg har kjørt.

Lanseres i mars

Like før mørket senker seg over Høydalsmo, rekker jeg heldigvis å sitte på med Gisle en tur også. Nå kan jeg virkelig slappe av etter flere runder med skyhøy puls. Skjer det noe nå, er det takk og pris ikke min lommebok som får svi.

Det er ingen tvil om at Gisle har kjørt både en og to runder på banen før. Han kobler av all elektronikk og lar alle kreftene slippes fri. Og med den ene breisladden etter den andre, kunne jeg ikke fått en bedre avslutning på drømmedagen.

Bilen vi har testet lanseres i Norge 8. mars.

– Vi har stor tro på at bilen blir godt mottatt. Hittil i år har vi allerede solgt 5-6 nye 488-er, avslutter Eirik Rivrud i Autostrada Gruppen.

Denne var dyr - men Ferrari-drømmen kan være billigere enn du tror