De første bildene: Her er den nye Volvoen!
STOCKHOLM (Broom TV 2): Volvo har avduket svært viktig bil.

Presse fra hele verden er på plass i Stockholm akkurat nå. Volvo har invitert til en eksklusiv premiere på sin nye V90, en av de viktigste bilene fra Volvo noensinne.
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er på plass og har akkurat sett at Volvo har dratt teppet av bilen.
Imagebygger
– Her var det mange som var spente! Volvo kjører en stor presentasjon her, og de ventet naturligvis med høydepunktet til slutt. Nemlig avdukingen av V90, forteller Vegard.
– Hva er førsteinntrykket ditt?

– At designet sitter! Den er lang og lav, faktisk nesten 56 centimeter lavere enn forgjeneren V70. Det er mye! Bagasjerommet er på 560 liter, det er faktisk litt mindre enn i V70, men helt på linje med biler som Audi A6 og BMW 5-serie. V90 ser eksklusiv ut, særlig forfra og fra siden. Den kommer til å skille seg ut i trafikken.
V90 er stasjonsvognutgaven av S90, som debuterte før jul. I Norge og i Europa for øvrig er det stasjonsvogn flest er interessert i. Volvo er jo for mange synonymt med nettopp stasjonsvogn. Dette er en imagebygger for Volvo, og også en bil som kommer til å bli svært viktig salgsmessig.

Vil at du skal ha det bedre i bilen enn i godstolen hjemme
Premium-merkene
V90 erstatter altså dagens V70. Den har vært med oss i mange år og er i dag strengt tatt litt på overtid.
– Det er flere grunner til det. Den viktigste er at Volvo for noen år siden ble solgt fra Ford til kinesiske Geely. Geely har på mange måter startet på nytt. Volvo har fått mye ressurser og har en egenutviklet plattform som danner utgangspunkt for både SUV-en XC90 og S90/V90. Det handler om store og luksuriøse biler. Og nå skal Volvo for alvor konkurrere med premiummerkene, forteller Vegard.
Ambisjonen med V90 er nemlig svært klar og tydelig. Volvo sikter seg inn mot Audi, BMW og Mercedes.
Prismessig kjører de en aggressiv linje. V90 starter på 469.000 kroner. Da med 150-hesters dieselmotor og manuelt gir.
Denne skal mer enn ti-doble salget
Design er viktig
V90 er nesten fem meter lang, og er dermed en av de største stasjonsvognene på markedet. Det ligger an til mye luksus og høy komfort – dessuten god plass.
– Designmessig er dette nye takter fra Volvo. V90 bryter med mange av stasjonsvogntradisjonene deres, ved at design her går foran mest mulig plass i bilen. Det ser vi særlig på den fallende taklinja bakerst. Volvo har tatt et tydelig valg. Og i forhold til premiumkonkurrentene er nok det smart, i denne klassen handler mye om design, forteller Vegard.

Her kan du lese mer om Volvos nye storbil
Volvo V90
Dette er innstegsprisene for nye Volvo V90
• T4 190 hk (manuell) – 519.000 kr.
• T5 254 hk (automat) – 591.000 kr.
• T6 320 hk AWD (automat) – 838.000 kr.
• D3 150 hk (manuell) – 469.000 kr.
• D4 190 hk (manuell) – 499.000 kr.
• D5 235 hk AWD (automat) – 657.000 kr.
• T8 320 + 87 hk el. (automat) – (pris kommer senere)
Motorer, ytelser og forbruk
Volvo V90 T5 Automat :
Effekt: 254 hk
0–100 km/t: 7 sekunder
Forbruk: 6,8 l/100 km
Utslipp: 154 g/km
Volvo V90 T6 AWD Automat
Effekt: 320 hk
0–100 km/t: 6,1 sekunder
Forbruk: 7,4 l/100 km
Utslipp: 169 g/km
Volvo V90 T8 AWD Automat
Effekt: Ca 407 hk
0–100 km/h: 5,2 sekunder
Forbruk: 2,1 l/100 km
Utslipp: 47 g/km
Rekkevidde eldrift: "mer enn 4,5 mil"
Volvo V90 D4 Automat
Effekt: 190 hk
0–100 km/h: 8,5 sekunder
Forbruk: 4,5 l/100 km
Utslipp: 119 g/km
Volvo V90 D5 AWD Automat
Effekt: 235 hk
0–100 km/h: 7,2 sekunder
Forbruk: 4,9 l/100 km
Utslipp: 129 g/km
S90 ble først avslørt av en "biltyv"

