BMW slo Lexus – eller gjorde de egentlig det..?

Hvem vant egentlig kampen om premium-salget?

BMW og Lexus kjempet om å bli bestselgeren på premium-markedet i 2015. 
BMW og Lexus kjempet om å bli bestselgeren på premium-markedet i 2015. 

«Det er tre typer løgner: Løgn, forbannet løgn, og statistikk». Hvem som først sa dette er litt uklart, men det tilskrives gjerne statsmannen Benjamin Disraeli (1804-1881), som sa det som del av en frase.

Virkelig kjent ble ordtaket først da forfatteren Mark Twain (1835-1910), begynte å bruke det. Poenget er uansett at statistikk kan brukes til å bevise hva som helst, inkludert regelrette løgner.

Utropt som vinner

Som bringer oss til BMW og Lexus. To bilmerker som i 2015 kjempet sammen med Mercedes-Benz (Audi klarer ikke å hevde seg på samme vis der) om den gjeve tittelen som USAs mest solgte premium-merke.

Til slutt ble BMW utropt som vinner av premium-salget 2015 i USA med 346.023 solgte biler, foran Lexus på andreplass med 344.601 biler (og Mercedes på tredje med 343.088 biler).

Lexus har alltid solgt godt i USA, og attraktive SUVer er nå svært viktige for merket. Foto: David Dewhurst Photography
Lexus har alltid solgt godt i USA, og attraktive SUVer er nå svært viktige for merket. Foto: David Dewhurst Photography

5000 flere Lexus enn BMW

Men så kommer dette med statistikk inn i bildet. For i 2015 ble det registrert 335.259 nye BMW i USA, mens det ble registrert 340.392 nye Lexus. Altså 5000 flere Lexus enn BMW.

Han er på vei til en svært viktig bil-premiere

Så hva har skjedd? Hvordan kunne BMW ta tittelen som det mest solgte premium-merket, når det ble registrert flere nye Lexus-modeller enn BMW-modeller?

BMW kjører for Team USA. Sånt går hjem i statene. 
BMW kjører for Team USA. Sånt går hjem i statene. 

Er noe som heter forhandlere

Jo, fordi det er noe som heter forhandlere. BMWs forhandlere bestilte nemlig 346.023 biler, men 11.000 av dem var ikke solgt da kalenderen skiftet år til 2016.

Nå får disse bilene nytt navn

Mens Lexus sine forhandlere bare hadde rundt 4000 biler stående igjen. Nå kan man påstå at disse 11.000 BMWene helt sikkert vil bli solgt, men poenget er at de ikke ble solgt i 2015.

Ergo ble det fysisk solgt flere Lexuser enn BMWer i USA i 2015, men statistikken viser at BMW var USAs mest solgte premium-merke. Eller som Mark Twain sa det: «Det er tre typer løgner: Løgn, forbannet løgn, og statistikk.»

Og ikke minst viser dette hvor viktig det er for bilmerkene å kunne slå seg på brystet og si at det er S T Ø R S T! Skal vi tippe Lexus har begynt å pønske på en aldri så liten hevn i år?

Her kan de få en ny bestselger i Norge