Norske «gutterom»-musikere tar verden med storm: – Amerikanerne lurer på hvordan vi gjør det

Tre av Spotifys mest populære låter på verdensbasis akkurat nå er laget av nordmenn.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siden Kygo for alvor tok verden med storm i 2014 har det ikke vært noen tvil: Det internasjonale publikumet vil ha elektronisk musikk fra Norge.

Og det er ikke bare 24-åringen fra Bergen som topper de internasjonale spillelistene. Unggutter fra hele landet har til sammen flere hundre millioner avspillinger på strømmetjenester som Spotify, Soundcloud og Youtube.

Alan Walker (18) fra Bergen gjør braksuksess med sin siste låt «Faded». Foto: TV 2
Alan Walker (18) fra Bergen gjør braksuksess med sin siste låt «Faded». Foto: TV 2

Tidligere denne måneden skrev TV 2 om 18-åringen Alan Walker, som i skrivende stund har svimlende 90 millioner avspillinger på sin mest spilte låt, «Faded», på Spotify.

Begynte på gutterommet

Internett har gjort det lettere for unge å produsere og distribuere sin egen musikk. Det er den norske DJ-duoen Lemaitre, som består av Ulrik Denizou og Ketil Jansen, et bevis på. For seks år siden satt de i en kjellerleilighet i Bærum og lagde musikk på to gamle datamaskiner med dårlige høyttalere.

– En hel generasjon har sittet på laptopen sin og laget musikk i flere år. Det er derfor det er så mange norske som er sykt flinke og slår gjennom nå. Det er ekstremt kult, sier Ulrik Denizou Lund til TV 2.

PÅ SCENEN: Her er Lemaitre på scenen under en konsert. Låtene deres har 80 millioner avspillinger på ulike strømmetjenester. FOTO: TV 2
PÅ SCENEN: Her er Lemaitre på scenen under en konsert. Låtene deres har 80 millioner avspillinger på ulike strømmetjenester. FOTO: TV 2

– Det betyr at du kan bli Kygo i morgen, tilføyer Ketil Jansen.

I dag har de én million følgere på strømmetjenesten Soundcloud og totalt 80 millioner avspillinger på ulike strømmetjenester.

– Tror vi da, det er ikke vi som holder oversikten.

Booket til Coachella

DJ-duoen har flyttet til stjernebyen Los Angeles i USA, hvor de bor i det gamle huset til rapperen Dr. Dre.

– Elektronisk musikk har jo eksplodert i blant annet USA. Det er litt som da rockemusikken kom på 50-tallet, sier Jansen.

– Hva kan være grunnen til at dere har fått stor suksess i utlandet før dere har slått skikkelig an hjemme i Norge?

– Internett er ikke begrenset til noe land og derfor spiller det ingen rolle hvor man kommer fra lenger, sier Ulrik Denizou Lund.

Til våren er de booket til Coachella, som er en av USAs største festivaler, med opptil 100 000 besøkende hvert år.

POPULÆR: Ulrik Denizou Lund og Ketil Jansen utgjør duoen Lemaitre. De skal snart opptre på den berømte Coachella-festivalen i Indio i California. FOTO: TV 2
POPULÆR: Ulrik Denizou Lund og Ketil Jansen utgjør duoen Lemaitre. De skal snart opptre på den berømte Coachella-festivalen i Indio i California. FOTO: TV 2

Danker ut USA

Denne uken reiser artistagent i Universal Music Norge, Rune Grønn, til USA. Der skal han holde foredrag på New York University (NYU) om hvorfor så mange norske artister har funnet veien til de internasjonale topplistene.

– Tre av de 20 mest spilte låtene på Spotify akkurat nå er produsert av nordmenn. Nå lurer amerikanerne på hvordan vi klarer å levere artister som danker deres artister ned i støvlene på deres hjemmemarked.

Agenten tror suksessen henger sammen med at Norge ligger langt foran andre land når det kommer til bruk av internett og strømmetjenester.

– Snart kommer andre land til å skjønne hvordan det gjøres. Og da blir konkurransen mye tøffere.

Finner talentene på nett

Plateselskapene bekrefter at unge norske artister blir populære på internett og i ulike strømmetjenester før de plukker dem opp. Mike Caren i Warner Music forklarer at elektronika-artister ikke hadde klart seg uten internett som distribusjonsmodell.

– I land som Storbritannia, USA og Tyskland har de store avdelinger som bare jobber med å følge med og oppdage folk på nettet. Det samme begynner å skje i Norge nå, sier han.

– Før kontrollerte plateselskapene i større grad hvem som slapp gjennom og ikke. Nå er det folk der hjemme som bestemmer hva som blir populært og ikke, sier Leif Ribe i Universal Music.

På gutterommet

En av de unge og håpefulle som fortsatt sitter på gutterommet og produserer musikk er 19-åringen Mathias Haukjem fra Bergen.

Han har tatt et friår for å jobbe mot drømmen om å stå på en stor scene. Allerede før han har kommet seg hjemmfra har han 2,5 millioner avspillinger på ulike strømmetjenester. Fansen hans kommer fra hele verden.

HÅPEFULL: Mathias Haukjem har tatt et friår for å forsøke å slå gjennom som artist. FOTO: TV 2
HÅPEFULL: Mathias Haukjem har tatt et friår for å forsøke å slå gjennom som artist. FOTO: TV 2

– Jeg fikk nettopp en melding fra en tysk jente som sa at hun skulle lese til naturfagsprøve, men hun klarte ikke fordi hun måtte høre på musikken min, sier han.

Nytt TV-konsept

«The Stream» er en ny musikkonkurranse på TV 2 med et mål om å finne Norges største talenter gjennom streaming. Allerede på én uke har de fått inn over 500 bidrag fra håpefulle ungdommer som lager musikk på soverommet.

– Det er et nåløye å slippe gjennom, og med «The Stream» prøver vi å utvide det nåløyet, forklarer programleder Tarjei Strøm.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook