KOLLAPSET: En ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag med en tømmerbil oppå. Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix
KOLLAPSET: En ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag med en tømmerbil oppå. Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix Foto: Bårdløkken, Bård

Trebro kollapset da lastebil kjørte over

Lastebilsjåføren er fraktet til sykehus etter brokollapsen. – Lastebilen falt mellom syv og åtte meter, sier politiet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En limtrebro på et anleggsområde mellom Kvam og Sjoa i Oppland kollapset onsdag ettermiddag da en tømmerbil kjørte over den.

– Lastebilen falt ned sammen med broen, sier operasjonsleder i Innlandet politidistrikt, Ann Karin Sundgården, til TV 2.

Knakk på midten

Operasjonslederen opplyser at lastebilen falt mellom syv og åtte meter.

– Broen har knekt på midten, fortsetter Sundgården.

Lastebilsjåføren, en mann i 60-årene, er fraktet til sykehuset i Lillehammer.

Sykehuset Innlandet opplyser til TV 2 at tilstanden til sjåføren er stabil, og at han behandles for bruddskader.

Det er selskapet Reinertsen AS som har ansvaret for prosjekteringen og de tekniske beregningene av broen.

Samme selskap stod bak broen som kollapset i Trondheim i 2012 der to mennesker mistet livet. Året etter vedtok de en foretaksstraff på fem millioner kroner for dette, skriver VG.

VIDEO: – Alle tenkelige eksperter er på saken

Vil finne årsaken

Broen ligger inne på anleggsområdet til nye E6. Ordinær trafikk er ikke berørt av ulykken.

Årsaken til kollapsen er så langt ikke kjent, og Statens vegvesen har nå satt i gang undersøkelser.

– Vi får tak i eksperter som kan reise opp for å gjøre vurderinger og støtte andre som har behov for bistand i dag og i morgen, sier Øyvind Moshagen, prosjektleder i Statens vegvesen for E6 Biri-Otta, til TV 2.

– Helt standard konstruksjoner

Han opplyser at entreprenøren allerede er på stedet, sammen med ekspertene som har bygd og montert broen.

– Dette er helt standard konstruksjoner som er kvalitetssikret. Vi er sikre på at vi vil finne årsaken, legger han til.

Ifølge Moshagen var det en privat tømmerbil uten tilhenger som kjørte over broen da den knakk. Tømmerbilen tilhører lokale grunneiere og har ingen tilknytning til utbyggingen av E6.

– Den ser ikke ut til å være spesielt tungt lastet, sier prosjektlederen.

BYGGHERRE: Representanter fra Statens vegvesen var onsdag ettermiddag på plass på stedet. FOTO: Bård Bårdløkken / NTB scanpix
BYGGHERRE: Representanter fra Statens vegvesen var onsdag ettermiddag på plass på stedet. FOTO: Bård Bårdløkken / NTB scanpix Foto: Bårdløkken, Bård

– Vi er svært lei oss

Gudbrandsdølen Dagningen skriver at broen er den siste av totalt seks trebroer som er levert av Moelven Limtre AS til utbyggingen. Trebroen, som er 45 meter lang og fem meter bred, skulle etter planen fungere som adkomst til dyrket mark og skog, ifølge avisen. Den går over veien som nå er under bygging.

– Først og fremst er vi svært lei oss på vegne av lastebilsjåføren, og samtidig glad for at ingen andre er skadet. Det er for tidlig å spekulere i hva som er årsaken til at broen kollapset. Men vi regner med at det nedsettes gransking av saken umiddelbart, sier Rune Abrahamsen, direktør i Moelven Limtre AS, i en pressemelding.

Ifølge selskapet er broen prosjektert og dimensjonert av en rådgiver som er engasjert av Statens vegvesen. Moelven Limtre AS har levert broer til Statens vegvesen i 20 år. Ifølge Abrahamsen er det ingen grunn til å stille spørsmål om det kan være problemer i limtrekonstruksjonen i slike broer.

Politiet fikk melding om hendelsen klokken 14.32 onsdag ettermiddag.