Vil du ha deg en Subaru Impreza utenom det vanlige, er det bare å åpne lommeboken. 
Vil du ha deg en Subaru Impreza utenom det vanlige, er det bare å åpne lommeboken. 

Det er en grunn til at denne gamle Subaruen koster to millioner kroner

Her snakker vi unik historikk.

Av og til kan skinnet bedra. Denne tilsynelatende ganske så vanlige 2007-modell Subaru Impreza WRX STi, står til salgs hos C&M Motors i Omagh, Nord-Irland, og prislappen er litt stivere enn de du finner i det norske bruktmarkedet. Der kan man finne en 2006-modell hos forhandler til 359.000 kroner. Men bilen i Nord-Irland forlanges det imidlertid 159.500 pund for, noe som blir sånn cirka 1.984.000 kroner.

Så hva er det egentlig som skjer? Vel, de skarpøyde har sikkert sett at Imprezaen på bildet ikke er en helt vanlig WRX STi, noe som kanskje er lettest å se på avstanden mellom hjulene og skjermene, samt bakkeklaringen.

Petter Solberg kan gjøre comeback i tidenes rally-team

Dette er nemlig en fullblods S12B rallymaskin, som vår egen Petter Solberg gjorde sitt beste med i 2007, med nummer FT56SRT. Det året var en formidabel duell mellom Sebastien Loeb (Citroën) og Marcus Grönholm (Ford), og tilslutt tok franskmannen tittelen bare fire poeng foran finnen. Petter klarte to pallplasseringer, og ble nummer fem sammenlagt.

Interiøret i bilen er for folk som vet hva de holder på med. 
Interiøret i bilen er for folk som vet hva de holder på med. 

Det skjedde noe annet det året

Men løpshistorikken fra 2007-sesongen er ikke nok til å forsvare en pris på to millioner kroner. Spesielt ikke en sesong hvor Petter bare ble nummer fem sammenlagt. Men det skjedde noe annet i den sesongen, som drar opp prisen på denne bilen. For en helg sommeren 2007 fikk en av tidenes største rallylegender kjøre bilen.

Når denne lampen lyser bør du stoppe

Vi snakker om Colin McRae og Goodwood Festival of Speed. Undertegnede var blant de mange som kranset banen den helgen, og så Colin kjøre akkurat denne bilen opp bakken på Goodwood. Det skulle vise seg å bli den siste gangen noen fikk se Colin bak et ratt, for noen måneder senere døde han i et helikopterkrasj nær hjemmet sitt i Skotland. Han selv satt bak spakene, og hans fem-årige sønn, samt en venn av McRae, og en 6-årig venn av sønnen, fulgte ham i døden.

Dette er heftige saker, for å si det forsiktig. 
Dette er heftige saker, for å si det forsiktig. 

Den mest spennende i historien

De som fikk oppleve Colin McRae kan underskrive på at han var den mest spennende rallyføreren i historien. Ingen tok så store sjanser som ham, ingen overskred grensene som ham. Totalt fryktløs, og uten noen form for mentale sperrer.

Når alt gikk som det skulle, var han den raskeste føreren på fire hjul, men hans kjørestil førte som oftest til at det ikke gikk som det skulle. Uansett gjorde kjørestilen at han ble elsket av publikum, og for rallyfans er navnet hans like magisk som Ayrton Senna er det for Formel 1-fans.

Året er 2007, og Petter Solberg er bak rattet på bilen som nå er til salgs.
Året er 2007, og Petter Solberg er bak rattet på bilen som nå er til salgs.

Showroom Condition

Dermed har du forklaringen på prislappen. Denne Subaruen er den siste rallybilen Colin McRae kjørte før sin død, og det betyr at bilen er det nærmeste du kan komme legenden Colin. Bilen har vært fullstendig nedplukket, og gjennoppbygd til det forhandleren kaller Showroom Condition.

Den har bare kjørt 30 km siden motoren ble overhalt, mens clutchen ble skiftet for bare 8 km siden. Nye bremser, nye stoler, nytt bur og alt nytt i fjæring/hjuloppheng, er også en del av pakken. Kort fortalt: Dette er en særs strøken bil, og med en unik historie på kjøpet. Er du Impreza-fan, McRae-fan, og Petter Solberg-fan, er det bare å slå til.

Nå får disse bilene nytt navn