Foto: Nesvold, Jon Olav

Flyseteavgiften ligner mer og mer på poseavgiften

Men det er ikke sikkert at de to farsene får samme slutt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konkurransetilsynets innsigelser mot flyseteavgiften kan være den unnskyldningen finansminister Siv Jensen (Frp) trenger for å få lagt en omstridt avgift langt ned i skuffen.

Hvis innføringen av flyseteavgiften utsettes, vil hovedårsaken til at den ble vedtatt forsvinne:

Flyseteavgiften ble først og fremst besluttet for å saldere et budsjettkompromiss langt på overtid en sen nattetime i Stortinget før jul. Venstre har i ettertid forsøkt å selge inn avgiften som en del av «Det grønne skiftet» i avgiftspolitikken. Men avgiften kom fordi de fire borgerlige partiene manglet en milliard kroner for å få budsjettet til å gå opp.

Flyseteavgiften ble raskt sammenlignet med den omstridte poseavgiften fra året før. Begge avgiftene kom på slutten av en lang og utmattende budsjettforhandling for å dekke inn en milliard kroner. Blir flyseteavgiften utsatt, for eksempel til neste år, må de fire borgerlige partiene finne inndekning for en milliard kroner et annet sted.

Etter å ha blitt latterliggjort for poseavgiften i flere måneder, trakk regjeringen til slutt poseavgiften i fjor vår. De «løste det» ved å ta inn 300 millioner kroner i økt el-avgift, mens resten i realiteten ble tatt fra Oljefondet.

Mange, meg selv inkludert, tenkte instinktivt at Konkurransetilsynets høringsuttalelse er den redningsbøyen finansminister Siv Jensen trenger for å legge flyseteavgiften i skuffen for godt.

På den annen side har Frp og Høyre allerede tatt den politiske belastningen ved å vedta avgiften. En reversering av vedtaket vil føre til at de må finne en milliard kroner et annet sted. I tillegg vil jeg tro at samarbeidspartiene, særlig Venstre, vil kreve kompensasjon i form av innføring av andre avgifter på miljøskadelig transport som f.eks biltrafikken.

Innføringen av flyseteavgiften ligner mer og mer på historien om poseavgiften. Men det er ikke sikkert at de to farsene får samme slutt.

For det er er ikke gitt at det politiske regnestykket ved å fjerne flyseteavgiften til slutt ender opp i pluss for Siv Jensen og regjeringen.