GLAD FOR FAGLIG STØTTE: Nina Bungum gikk på barrikadene for å forsvare sin arbeidsplass. Her avbildet på jobb ved Rygge flyplass. Foto: Privat 
GLAD FOR FAGLIG STØTTE: Nina Bungum gikk på barrikadene for å forsvare sin arbeidsplass. Her avbildet på jobb ved Rygge flyplass. Foto: Privat 

Ninas innlegg engasjerte hele norge:

Raste mot Trine Skei Grande – nå får hun støtte fra Konkurransetilsynet

Nina Bungum (31) protesterte mot venstreleder Trine Skei Grandes utspill mot Ryanair. Tirsdag fikk hun støtte fra Konkurransetilsynet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nina Bungum fra Rygge jobber for selskapet Aviator, som tar seg av bakketjenester for flyselskapene.

Tidligere denne måneden tok hun til motmæle mot Trine Skei Grande (V), som uttalte seg positivt om at Ryanair vurderte å legge ned på Rygge lufthavn i Moss.

Lavprisselskapet ymtet frempå om at den kommende flypassasjeravgiften ville gjøre billettene så dyre at de ikke lenger ville fly fra Norge.

Tusenvis av arbeidsplasser

Da kvesset Nina pennen, og tok sin og tusenvis kollegers arbeidsplass i forsvar.

– Hvordan tror du jeg føler det når du jubler for Ryanair-exit på Rygge? Tror du virkelig det er Ryanair du rammer ved å innføre det du påstår er en miljøavgift? De du rammer Trine, er meg, min samboer, 1000 arbeidsplasser i Østfold og 5000 arbeidsplasser på landsbasis. Det er norske bedrifter, familier, lokalsamfunn, infrastruktur, norsk reiselivsindustri og Norges konkurransedyktighet på det internasjonale markedet, skrev hun.

Tirsdag fikk Nina Bungum støtte fra Konkurransetilsynet, som går imot avgiften. Tilsynet mener den vil virke konkurransevridende.

– Konkurransetilsynet mener den foreslåtte avgiften kan være skadelig for konkurransen i det norske luftfartsmarkedet. Disse virkningene bør utredes nærmere før avgiften eventuelt innføres, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese i en pressemelding.

Rammer ulikt

Konkurransetilsynet vil ha utredet om den kommende avgiften vil ramme flyselskapene ulikt. Det er nettopp lavprisselskapene som Ryanair tilsynet frykter skal komme mest uheldig ut.

Prisøkningen per billett vil prosentvis være størst for lavprisbilletter, dersom avgiften blir et påslag på billettprisene.

– I ytterste konsekvens vil innføringen av flypassasjeravgiften kunne føre til færre aktører i det norske luftfartsmarkedet og redusert konkurranse, sier Nese i Konkurransetilsynet.

Nina Bungum hilser utspillet fra tilsynet velkommen.

– Det er positivt at flere fagmiljøer påpeker at avgiften faller uheldig ut. Jeg hadde håpet at det skulle komme støtte derfra og fra andre fagmiljøer, sier hun til TV 2.

Helt avhengig av Ryanair

Flypassasjer-avgiften

Flypassasjeravgiften er en særavgift på flyreiser som er vedtatt av Stortinget og planlagt innført fra 1. april 2016.

Avgiften skal ilegges alle avganger fra norske lufthavner, med en sats på 80 kroner per passasjer.

Hun sier Rygge flyplass er svært avhengig av Ryanair.

– Det er på Rygge Ryanair hovedsakelig driver. De har sagt at de vil trekke ut sine basefly dersom det kommer en flypassasjeravgift. Mange arbeidsplasser på Rygge er helt avhengig av Ryanair, sier hun.

Småbarnsmoren mener det er viktig at politikerne får vite alle konsekvensene av en avgift før den blir innført.

– Noen av politikerne prøver å få det til å dreie seg om Ryanair. Trine Skei Grande jublet over at Ryanair skal ut fra Rygge, men i kommentaren hennes sto lite om miljøeffekten av en slik avgift, sier hun.

– Jeg er utdannet innen reiseliv, men dette går imot alt jeg har lært. På den ene siden vil vi ha vekst og ta vare på arbeidsplasser i reiselivet, men samtidig tar vi bort infrastrukturen, sier hun.