
Merete (46) fikk brev om sin egen bortgang – og tilbud om å kjøpe gravstein
Merete fikk brev om sin egen bortgang og forespørsel om å kjøpe gravstein i posten.
Da Merete kom hjem fra jobb og hentet et brev i postkassen på vei inn, fikk hun seg litt av en overraskelse. Brevet var adressert med håndskrift til hennes etterlatte og inneholdt en brosjyre på gravstein i tillegg til et lite skriv som henvendte seg til hennes familie.
– Jeg ble sjokkert, irritert og forbannet. For det første er det uproft å sende ut den typen brev for å øke salget, for det andre bør man sjekke at man sender det til riktig person. Jeg har tenkt å leve litt lenger, sier 46-åringen til TV 2.
– Skal ikke sende slik feil
Helt nederst i skrivet står følgende:
«Vi beklager om dette brevet har kommet feil, og ikke har relevans hos deg som mottaker. Fint om du gir oss tilbakemelding om dette er tilfelle.»
– Når det gjelder et så sårt tema som det bestilling av gravstein er, så skal man ikke sende feil. Dette var en veldig ubehagelig opplevelse, sier Merete.
– Har ikke skjedd før
Det er Nerlands Granittindustri som står bak det feilsendte brevet. De forklarer glippen med for dårlig tilgang på register av hvem som har gått bort.
– Det er første gang dette har skjedd, og det skal ikke skje. Vi fant bare én person i telefonkatalogen i området som hadde dette navnet, og trodde derfor at det skulle stemme, sier Ole Helge Nerland til TV 2.
Han forteller at han sendte en beklagelse til Merete på e-post da han fikk vite om feilen som var gjort.
– Dette er veldig beklagelig, men vi driver direkte reklame som alle andre, og da kan jo en feil som dette skje. Men jeg forstår at det er litt ekstra sårt å få dette i posten når det er gravstein vi reklamerer for.