MÅ UTREDES: Konkurransetilsynet mener flypassasjeravgiften kan føre til ulike konkurransevilkår. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
MÅ UTREDES: Konkurransetilsynet mener flypassasjeravgiften kan føre til ulike konkurransevilkår. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Konkurransetilsynet mener flyseteavgift må utsettes

Konkurransetilsynet mener flypassasjeravgiften kan gi ulike konkurransevilkår og derfor må utredes nærmere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

14. desember stemte Stortinget for forslaget om å innføre flyseteavgift på 80 kroner pluss moms. Siden da har forslaget vært ute på høring.

Må utredes

Tirsdag kom Konkurransetilsynet med sin vurdering av den omstridte avgiften.

– Konkurransetilsynet mener den foreslåtte avgiften kan være skadelig for konkurransen i det norske luftfartsmarkedet. Disse virkningene bør utredes nærmere før avgiften eventuelt innføres, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese i en pressemelding.

Flypassasjeravgift er en avgift som er planlagt innført fra 1. april 2016.

Avgiften skal ilegges alle avganger fra norske lufthavner med en sats på 80 kroner per passasjer.

Konkurransetilsynet skriver i sin høringsuttalelse, som er oversendt Skattedirektoratet i dag, at flypassasjeravgiften vil kunne skape ulike konkurransevilkår for flyselskapene.

Konkurransetilsynet er spesielt opptatt av hvordan en slik avgift vil påvirke transfertrafikken. Passasjerer som på en reise flyr med to selskaper som har en samarbeidsavtale, vil kun betale passasjeravgift én gang.

Bekymret for konkurransen

Passasjerer som på samme strekning flyr med to selskaper uten en slik avtale vil måtte betale avgiften to ganger.

Konkurransetilsynet mener også at det er lavprisselskapene som vil bli rammet hardest.

Prisøkningen per billett vil, dersom den overføres fullt ut i prisen til passasjerene, prosentvis være størst for lavprisbilletter. For flyselskap som opererer innen lavprissegmentet vil dette kunne gi en relativt større nedgang i passasjerer enn for flyselskap som opererer innen fullservicesegmentet.

– I ytterste konsekvens vil innføringen av flypassasjeravgiften kunne føre til færre aktører i det norske luftfartsmarkedet og redusert konkurranse, sier Nese.

NTB / TV 2