NORSKE APPER: Forbrukerrådet har funnet at appene til VG, Finn og Vipps krever urimelige rettigheter til brukerinnhold. FOTO: Skjermdump
NORSKE APPER: Forbrukerrådet har funnet at appene til VG, Finn og Vipps krever urimelige rettigheter til brukerinnhold. FOTO: Skjermdump

Fersk rapport:  Populære norske apper bryter dine forbrukerrettigheter

Forbrukerrådet mener mange norske apper tar seg store friheter på brukernes bekostning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når du tar i bruk apper må du ofte gi slipp på grunnleggende forbrukerrettigheter.

En fersk undersøkelse foretatt av Forbrukerrådet i samarbeid med SINTEF avslører at mange norske apper tar seg store friheter på brukernes bekostning.

Flere av appene henter ut mer informasjon enn de trenger, sporer brukere uten grunn og krever urimelige rettigheter til brukerinnhold, hevder Forbrukerrådet.

– Undersøkelsene viser at det er mye å gå på før vi kan stole på appene. Dessverre er ikke norske apper nødvendigvis så mye bedre enn de utenlandske appene vi har sett på, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet til eget nettsted.

Det er i forbindelse med kampanjen #appfail at Forbrukerrådet nå foretar en gjennomgang av norske apper. Så langt har man blant annet funnet at:

  • VG-appen vil vite nøyaktig hvor du er med den tynne begrunnelsen at de vil vise deg været, en tjeneste som ligger godt gjemt i menyen.
  • Vipps sender brukerinformasjon til Facebook uten grunn. Det ble også funnet en mindre sikkerhetsbrist i tjenesten (DNB er varslet).
  • Norlis e-bok-app ber om en rekke tilganger vi ikke forstår at den trenger, slik som brukernes lokasjon.
  • Wordfeud kan endre vilkårene uten varsel og kaste deg ut uten grunn.
  • Finn-appen krever ekstremt vide rettigheter til brukerens innhold, i den grad at Finn tar over eiendomsretten hvis de bearbeider bilder i annonser.
KRITISK: Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet mener norske apper tar seg store friheter på brukernes bekostning. FOTO: FORBRUKERRÅDET
KRITISK: Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet mener norske apper tar seg store friheter på brukernes bekostning. FOTO: FORBRUKERRÅDET

– Undergraver personvernet

En fullstendig rapport om funnene vil bli lagt frem i begynnelsen av mars i år, men allerede nå fastslår forbrukerministeren at app-leverandørene har en jobb å gjøre.

– Funnene i undersøkelsen viser et behov for å diskutere om apper som tilbys på det norske markedet ivaretar grunnleggende forbruker- og personvernhensyn. Mange app-leverandører har nå en viktig jobb å gjøre med å utarbeide enklere, mer forståelige og bedre avtalevilkår, som også ivaretar forbrukernes personvern. Jeg er opptatt av at vi må gjøre forbrukernes digitale hverdag både enklere og tryggere, sier forbrukerminister Solveig Horne.

Nå krever Forbrukerrådet at produsentene til appene skjerper seg

– Apper skal ikke samle inn mer informasjon enn de trenger for å fungere. Når dette skjer, undergraver det både personvern og forbrukernes tillit til digitale tjenester, sier Myrstad.

VG-appen sender data over hele verden

Det er SINTEF som har gjennomført en teknisk test for å se hva appene faktisk sender fra seg.

Testen viser blant annet at VG-appen sender brukerdata til en rekke aktører over hele verden. Dette omfatter blant annet lokasjonsdata og informasjon om brukernes lesermønster og preferanser, hevder Forbrukerrådet.

– Spredning av data er opplagt ikke galt i seg selv. Samtidig har brukerne krav på at dette skjer etter de lover og regler som finnes, og ikke minst at man er orientert om hva man deler, til hvem og til hvilket formål, sier Myrstad.

Varsler sjekk av flere apper

Forbrukerrådet vil nå ta kontakt med app-tilbyderne for å se på hvordan man kan bidra til at brukernes forbruker- og personvern sikres bedre.

De varsler at de vil gjennomgå en rekke apper for å sjekke hvordan forbruker- og personvernet er ivaretatt.

– Hensikten med app-kampanjen er ikke å skremme brukerne, men skape økt bevissthet om hva vi takker ja til. Vi ønsker samtidig å legge press på app-tilbyderne for å få mer forbrukervennlige løsninger, sier Myrstad.

Oppfordrer brukerne til å si ifra

Forbrukerrådets har startet kampanjen #appfail for å være forbrukerens stemme for å få appene til å respektere grunnleggende forbrukerrettigheter.

De synes ikke det er greit for å ta i bruk apper må du ofte godta at:

  • Du fratas grunnleggende personvern
  • Appen sporer deg – også når den ikke er i bruk
  • Personlig og identifiserbar data videresendes
  • Vilkår kan endres når som helst og uten varsel
  • Appen kan kaste deg ut etter eget forgodtbefinnende

– Kan bli mer åpne

Personvernombud i Schibsted-gruppen, Ingvild Næss, tar kritikken fra Forbrukerrådet med fatning, skriver Dagbladet.

– Vi ser at vi stadig kan blir mer åpne og tydelige. Det er viktig for oss å være lydhøre for hva brukerne ønsker, og vi jobber derfor blant annet med å gi og informere brukerne om valgmuligheter slik at man selv i større grad kan gjøre valg knyttet til bruk av data, sier Næss til avisen.

Schibsted eier både Finn og VG.