Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Nå er jeg rådløs. Har en Audi A6 2,7 TDi quattro 2006. Oljenivået stiger mye og olja blir tynn. men har ikke noe brunfarge som skulle antyde kjølevæske. Mye tyder derfor på at det er diesel i oljen.

Merkeverkstedet her jeg bor fant ikke noe feil.

Nå har jeg hatt bilen på verksted et diesel / elektroverksted. De plukket ut og testet dysene, men fant ikke noe galt. De kjørte diagnose, og kunne se at partikkelfilteret hadde noen feilslåtte regenereringer. Og at EGR–ventilen var litt i ulage. Men kunne heller ikke si noe om hvorfor jeg har diesel i oljen.

Nå er skikkelig fortvilet siden ingen kan hjelpe meg. Håper du har noen råd. På forhånd takk. Mvh Jostein

Benny svarer

Heisann!

Ja – jeg forstår godt at du lurer på dette. Oljenivået på en Audi pleier jo å minke – ikke å øke. At oljenivået stiger er nesten alltid et dårlig tegn.

Jeg tror partikkelfilteret nok er "synderen" her.

Det er nemlig slik at de fleste dieselbiler bilene får litt ekstra drivstoff for å brenne rent partikkelfilteret.

På biler som går mye i småkjøring - med hyppig start stopp, køkjøring og i kulde, så får man allikevel ikke opp temperaturen tilstrekkelig til at filteret brennes rent.

For å gjøre en lang historie kort, så havner det ekstra drivstoffet etter hvert i motoroljen og nivået stiger. Jeg vil tro at det er det som skjer i ditt tilfelle.

Enkel og billig løsning

På biler som kjøres mye fort og langt, for eksempel i Tyskland, er ikke dette noe problem i det hele tatt.

Jeg tror du løser hele problematikken med et ekstra oljeskift. Diesel i oljen nedsetter som du sikkert vet smøre-effekten. Så får du heller følge litt med på dette framover. Jeg tror faktisk ikke at det er mer dramatisk som så.

Ettersom du har hatt den på to forskjellige verksteder og dysene er testet, og bilen slik jeg oppfatter det ellers går som den skal uten fusking og vibrasjoner, så er det neppe drårlig kompresjon / lekkasje mellom stempelringer og sylinder som er årsaken.

Så er jeg rimelig sikker på at det ekstra oljeskiftet er løsningen. Jeg har hørt om det samme på andre biler også, så det er ikke helt uvanlig.

Har helt til slutt lyst til å gi deg litt ekstra ros for at du følger med på bilens oljenivå. Det burde mange flere ha gjort!

Ønsker deg lykke til videre med Audien.

Dette blir en viktig nybil i Norge

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: