Nicole Falciani har laget t-skjorten som oppfordrer til å tenke mindre og kysse mer. 100 kroner av hvert solgte eksemplar går til Plans skoleprosjekt i Vietnam. 
Nicole Falciani har laget t-skjorten som oppfordrer til å tenke mindre og kysse mer. 100 kroner av hvert solgte eksemplar går til Plans skoleprosjekt i Vietnam. 

«Tenk mindre – kyss mer»: Med denne t-skjorten vil Plan og Bikbok gi flere jenter skolegang

Tenk mindre – kyss mer, er budskapet som skal skaffe mer skolegang for jenter i Vietnam.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bikbok og Plan har alliert seg med fire skandinaviske toppbloggere for å hjelpe jenter i Vietnam ut av fattigdom og inn i skolegang.

Fremmer skolegang for jenter

Fire t-skjorter er designet for salg i norske butikker. 100 kroner av hver solgte t-skjorte går til Plans skoleprosjekt. Men nå reagerer observante bikbok-kunder på hvordan prosjektet markedføres.

En av de fire t-skjortene laget for jenter, har nemlig budskapet «Think less - kiss more» på brystet.

– Jeg var ute med en venninne da vi så hashtagen #girlsrighttoeducation på en plakat. Da jeg så tskjorten i butikken sammen med denne plakaten, følte jeg at noe ikke stemte, sier en av kundene, Linn, som gjerne vil ha fram at hun synes Plans skoleprosjekt i Vietnam er både flott og viktig.

– Jeg spurte hun som sto i kassa om det ikke var veldig upassende å ha en tskjorte med det budskapet til en slik kampanje. Hun reagerte umiddelbart. Hun sa hun ikke hadde tenkt over det, men ble ille berørt og fjernet alle tskjortene, forteller hun til TV 2.

Diskrimineres og giftes bort

kampanjens hjemmeside står det at Bikbok og Plan har inngått samarbeidet fordi én av fem jenter i verden ikke får noen utdannelse på grunn av fattigdom, vold og diskriminering. Det står også at mange jenter ikke får skolegang fordi de giftes bort i ung alder.

– Her har både Bikbok og bloggeren som har designet t-skjorten en unik mulighet til å fremme en god sak, men ingen av dem tenker på hvilket budskap de skal fremme. Det sier at de ikke har forstått hvilken mulighet de har, sier Linn.

Da TV 2 tok kontakt med Plan og Bikbok og formidlet kritikken, hadde ingen av dem reflektert over at signaleffekten kunne være et bomskudd i forhold til budskapet i skoleprosjektet.

Var ment søtt og uskyldg

– Designen av denne t-skjorten er gjort av en svensk blogger som er en av våre Plan-ambassadører. Briefen hun og de andre tre bloggerne fikk, var å designe en t-skjorte som handlet om kjærlighet og Valentine. Ideen om «Think less - kiss more» fikk hun basert på denne briefen om fokus på å spre kjærlighet på Valentine. T-skjorten er så solgt til inntekt for vårt skoleprosjekt med Plan. Det er utrolig leit å høre at noen har reagert negativt på dette, sier markedssjef i Bikbok, Emma Hedman til TV 2.

Hun sier hun håper de fleste forstår at dette er et søtt og uskyldig budskap i Valentine-tiden, og tror ikke at skoleprosjektet tar skade av det.

– Men vi tar med oss kritikken i framtidige prosjekt, sier Hedman.

– Er en viktig samfunnsaktør

Linn oppfordrer bedrifter som ønsker å ta del i veldedighet til å ha et mer bevisst forhold til hva de formidler.

– At Bikbok sier dette er en søt greie, betyr at de ikke skjønner at de faktisk er en samfunnsmakt og har en stor innflytelse på jenter. Det er ikke søtt og lite, men flott og stort hvis de benytter seg av muligheten sin, sier hun.

– Her har de en stor mulighet til å støtte et utrolig viktig prosjekt. Å unngå at folk blir barnebruder, og få dem inn i skole. Det virker ikke som hverken Bikbok eller denne bloggeren har tatt inn over seg at de jobber for et enormt viktig prosjekt, sier Linn.

Plan: – Bommet på budskapet

I Plan er de fornøyd med samarbeidet med Bikbok, men ser at teksten på den ene t-skjorten bommet på budskapet.

– Vi har et samarbeid med Bikbok for tredje år på rad. BigBok ga fire designere oppgave for å lage en t-skjorte som skulle ha et budskap om å spre kjærligheten videre. Vi ser i ettertid at en av disse t-skjortene hadde et budskap som ikke traff skikkelig. Det er en erfaring vi vil ha med oss videre i framtidige prosjekter, sier Siv Meisingseth i Plan Norge til TV 2.

– Bør sette seg inn i saken de tjener penger på

T-skjortekampanjen ble avsluttet etter valentinsdagen 14. februar, men vil fortsatt selges i butikkene, og pengene vil gå til Plans skoleprosjekt.

– Kleskjeder og bloggere er så priviligerte. Her har de en enorm mulighet til å gi tilbake. De bør kunne sette seg inn i saker som de tjener pengene sine på, sier Linn.

– De en fantastisk mulighet til å støtte et så viktig prosjekt. Å unngå at folk blir barnebruder.

Ønsker du å bidra til jenters skolegang, kan du lese mer om skoleprosjektet på Plans hjemmesider.