Kan redde livet ditt – og koster bare noen hundrelapper

Dette kan bli standardutstyr i alle biler.

Nødbrems-systemene kan bestå av både varsling og nedbremsing av hastigheten på bilen.
Nødbrems-systemene kan bestå av både varsling og nedbremsing av hastigheten på bilen.

De siste årene har det skjedd en rivende utvikling rundt sikkerhetsutstyr i bilene. Mye handler om hjelpemidler som skal gjøre kjøreturen sikrere, både i form av førerstøtte og utstyr som kan gripe inn og overstyre hvis sjåføren ikke er oppmerksom nok.

I siste kategori finner vi blant annet nødbremsassistent. Kort fortalt et system som overvåker området foran bilen. Hvis bilen nærmer seg en hindring og sjåføren ikke gir tegn til å slakke av på farten eller bremse, vil nødbremseassistenten slå inn. Avhengig av hvordan den er satt opp, kan den både bremse ned farten, og eventuelt stoppe bilen helt.

Ikke stor kostnad

En rekke undersøkelser har vist at dette systemet er svært effektivt. Det reduserer antall ulykker i trafikken og sparer også liv. Her snakker vi om alt fra kollisjoner i lave hastigheter, for eksempel ved køkjøring – til større ulykker der særlig front-mot-front kan gi fatale konsekvenser.

Derfor har man fra en rekke hold tatt til orde for at nødbremsassistent bør bli påbudt på alle biler som selges i Europa. Krasjtest-instituttet Euro NCAP har gått i bresjen her, ved å gjøre dette til et kriterium i sine omfattende tester.

Britiske WhatCar? har nå presentert et regnestykke som viser at dette slett ikke er snakk om noen stor kostnad. De har beregnet at det ikke behøver å koste mer enn rundt 500 kroner å utstyre personbiler med nødbremsassistent, basert på tekniske løsninger som allerede finnes i bilen.

Slipper løs selvkjørende bil, i 240 km/t

Svært effektivt

De sammenligner dette med innføringen av sikkerhetsbelter, og senere elektronisk stabilitetskontroll som nå er standard på alle nybiler i vår del av verden.

Brooms bilekspert Benny Christensen har testet en rekke nybiler med nødbremseassistent, han er ikke i tvil om at dette utstyret er viktig.

– Alt som kan forhindre ulykker er bra, og dette systemet er svært effektivt i så måte. Vi vet at svært mange ulykker i dag skyldes uoppmerksomme førere. Her får de hjelp, av et system som bremser ned hastigheten. I beste fall unngår man helt en krasj, uansett blir hastigheten når det smeller lavere. Og det kan ha stor betydning, mener Benny.

– Det blir lenge til du bare kan slippe rattet

Ikke bare for de rikeste

– Du er ikke redd at dette kan bli en sovepute for sløve sjåfører?

– Jeg har hørt det argumentet noen ganger, men det synes jeg blir helt feil. Poenget her er at dette kan redde liv, og også unngå mange kjedelige skader. Derfor har også forsikringsbransjen tatt til orde for at nødbrems bør bli standard, og også begynt å gi rabatt på forsikringen for dette. Ganske enkelt fordi det gir færre ulykker, mener Benny.

– I dag er det gjerne de dyrere bilene som har dette utstyret på plass. Det er ofte slik at de er først ute med alt nytt utstyr. Men jeg synes ikke det bør være slik at bare de med mest penger som skal ha mulighet til å skaffe seg så viktig utstyr. Derfor vil et påbud her være svært effektivt, da har ikke bilprodusentene noe annet valg enn å utstyre bilene sine med nødbrems. Til gode for deg og meg og alle som ferdes i trafikken, avslutter Benny.

Les mer: Dette er smart, og du kan spare penger

Nødbrems-systemet 'ser' framover og oppdager hindringer foran bilen. Hvis føreren ikke reagerer i tide, bremser det ned hastigheten. 
Nødbrems-systemet "ser" framover og oppdager hindringer foran bilen. Hvis føreren ikke reagerer i tide, bremser det ned hastigheten. 

Nytt utstyr gir 40 prosent færre ulykker