
Verdens største fly har én bakdel
Og alle ler av den.
Verdens største fly, Airlander 10, er om få uker klar for sin første prøveflygning i England.
Flyet er 92 meter langt, 43,5 meter bredt og 26 meter høyt. Skroget er ifølge Discovery laget av samme materiale som NASA bruker i sine romdrakter. Det kan holde seg flygende i hele tre uker i strekk og cruise i en høyde av 20.000 fot.
Fascinerende fakta, men det er ikke dette folk i sosiale medier er mest opptatt av. Det er selvsagt mye gøyere at flyet ser ut som en rumpe.
This #airlander aircraft....did nobody notice it looks like a giant arse clutching a matchbox? pic.twitter.com/FJFoscig1V
— Andy Coates RPT (@AndyWoodturner) January 21, 2016
First came 'Hotdogs or Legs', now it's 'Airship or Ass'? http://t.co/Nj3FxTJaSR pic.twitter.com/uRKa0JstWt"
— Sam Volkering (@techinsider_sv) April 8, 2015
Looks like a giant ass!
— Ario Pratomo (@sheggario) April 8, 2015
Airship is getting a $2.7m grant to revolutionize transport http://t.co/M9L5FR1tZP @verge pic.twitter.com/iQwmlgPEK4
#airlander10 from behind looks like Kim Kardashian bending over to pick up what she can of Kendall's spotlight pic.twitter.com/2t4Wj3929g
— MichiganBowhuntress (@BowhuntressDeMI) March 10, 2015
Og det er et ganske spesielt fly. Prosjektet begynte i USA, der flyet var ment for militært bruk. Etter kutt i det amerikanske forsvaret, ble det solgt til Hybrid Air Vehicles (HAV) i Cranfield i England. Airliner 10 er en slags blanding av fly, luftskip og helikopter, og eierne ser for seg at det kan brukes til en helt ny form for passasjertransport.

Luksusferier

Taylor Swifts dobbeltgjengere: Ser du hvem som er ekte?
– Vi har hatt mye interesse fra turoperatører som driver med safarier og i luksusmarkedet. Det kommer til å bli en utrolig opplevelse – lav hastighet og vinduer fra gulv til tak – bare det å kunne se hva som foregår utenfor, sier HAV-direktør Chris Daniels til Independent.
Flyet skal også kunne lande på de fleste underlag, inkludert is, sand og vann. Dermed vil det kunne brukes til redningsaksjoner og transport av personer og gods til vanskelig tilgjengelige områder uten flyplasser.
Vil lage el-fly
Skroget på flyet pumpes opp ved hjelp av helium. Selskapet hevder at det vil bruke mindre enn en tredel så mye drivstoff som et vanlig fly.
– Og vi har som mål å bli elektriske på et tidspunkt. I og med at flyet har god plass til batterier, kommer det antakelig til å bli det første flyet med brukbare elektriske motorer om bord, sier Daniels.