RUNDE FORMER: Dette er bakparten på verdens største fly, og det er vel ingen tvil om hva det ligner mest på. FOTO: GETTY IMAGES
RUNDE FORMER: Dette er bakparten på verdens største fly, og det er vel ingen tvil om hva det ligner mest på. FOTO: GETTY IMAGES Foto: Oli Scarff

Verdens største fly har én bakdel

Og alle ler av den.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Verdens største fly, Airlander 10, er om få uker klar for sin første prøveflygning i England.

Flyet er 92 meter langt, 43,5 meter bredt og 26 meter høyt. Skroget er ifølge Discovery laget av samme materiale som NASA bruker i sine romdrakter. Det kan holde seg flygende i hele tre uker i strekk og cruise i en høyde av 20.000 fot.

Fascinerende fakta, men det er ikke dette folk i sosiale medier er mest opptatt av. Det er selvsagt mye gøyere at flyet ser ut som en rumpe.

Og det er et ganske spesielt fly. Prosjektet begynte i USA, der flyet var ment for militært bruk. Etter kutt i det amerikanske forsvaret, ble det solgt til Hybrid Air Vehicles (HAV) i Cranfield i England. Airliner 10 er en slags blanding av fly, luftskip og helikopter, og eierne ser for seg at det kan brukes til en helt ny form for passasjertransport.

ROCKEINVESTOR: Bruce Dickinson er mest kjent som vokalist i hardrockbandet Iron Maiden, men han er også pilot og flyentusiast. Han har investert hundre tusen pund i Airlander-prosjektet. – Jeg kunne kjøpt en million Rolls Roycer og kjørt dem ut i svømmebassenger, eller jeg kan gjøre noe nyttig. Det er veldig få ganger i livet du får sjansen til å være en del av noe så stort, har Dickinson uttalt til Guardian. 
ROCKEINVESTOR: Bruce Dickinson er mest kjent som vokalist i hardrockbandet Iron Maiden, men han er også pilot og flyentusiast. Han har investert hundre tusen pund i Airlander-prosjektet. – Jeg kunne kjøpt en million Rolls Roycer og kjørt dem ut i svømmebassenger, eller jeg kan gjøre noe nyttig. Det er veldig få ganger i livet du får sjansen til å være en del av noe så stort, har Dickinson uttalt til Guardian.  Foto: Bloomberg

Luksusferier

– Vi har hatt mye interesse fra turoperatører som driver med safarier og i luksusmarkedet. Det kommer til å bli en utrolig opplevelse – lav hastighet og vinduer fra gulv til tak – bare det å kunne se hva som foregår utenfor, sier HAV-direktør Chris Daniels til Independent.

Flyet skal også kunne lande på de fleste underlag, inkludert is, sand og vann. Dermed vil det kunne brukes til redningsaksjoner og transport av personer og gods til vanskelig tilgjengelige områder uten flyplasser.

Vil lage el-fly

Skroget på flyet pumpes opp ved hjelp av helium. Selskapet hevder at det vil bruke mindre enn en tredel så mye drivstoff som et vanlig fly.

– Og vi har som mål å bli elektriske på et tidspunkt. I og med at flyet har god plass til batterier, kommer det antakelig til å bli det første flyet med brukbare elektriske motorer om bord, sier Daniels.