Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De ladbare hybridene kom som et skudd i det norske markedet i fjor. Med drahjelp av gunstige avgifter, er dette en biltype mange nordmenn ønsker seg. Her kan du lade fra en helt vanlig stikkontakt – og kjøre den som ren elbil over kortere avstander.

En av modellene det har vært stor interesse rundt, er Volkswagen Passat GTE. VW startet med å ta opp bestillinger på den i fjor sommer. Kundene begynner å få bilene sine fra andre kvartal, men de første demobilene er nå i landet.

Varierer mye

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er en av dem som er tidlig ute med å kjøre Passat GTE. Og han startet med å sjekke ut noe mange lurer på: Nemlig hvor bra den elektriske rekkevidden er i praksis:

– Ja, her har vi gjort oss mange forskjellige erfaringer etter hvert. Akkurat som på elbiler, varierer rekkevidden til de ladbare hybridene mye. En ting er det offisielle tallet, hva de klarer i praksis kan være noe helt annet, sier Vegard.

Les mer: Ladbar hybrid er en av de viktigste trendene akkurat nå

Bra rekkevidde

– Og hva har du funnet ut rundt Passaten?

Broom-Vegard tester Passat GTE i Norge.
Broom-Vegard tester Passat GTE i Norge.

– Jo, det er tydelig at Volkswagen er ganske edruelige her. De oppgir inntil 50 kilometer elektrisk rekkevidde. Da jeg hentet bilen første gang, sa displayet at den hadde 40 kilometer rekkevidde på strøm, med mulighet for 10 kilometer til. Jeg la ut på tur, og klarte over 30 kilometer før bensinmotoren måtte trå til. Da var det vintertemperatur, jeg kjørte pent, men ikke overdrevent sparsomt. Jeg har testet flere ganger nå, og kommer til omtrent samme resultat hver gang. Det er slett ikke verst, mener Vegard.

Samlet systemeffekt på denne bilen er hele 218 hestekrefter. Det er nok til å sende stasjonsvogna fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder.

Fikk bensintank – og doblet rekkevidden

Kvalitetsfølelsen imponerer

– Det er kjapt, og det føles absolutt slik også. Kreftene er der med en gang og gir skikkelig morofølelse. Her går forbikjøringer som en lek. Den veier 200 kilo ekstra på grunn av batterier og den elektriske delen av drivlinja, men det merkes forbausende lite. Kjøreegenskapene er som på Passat generelt, gode og nøytrale.

– Kvalitetsfølelsen imponerer også. Testbilen er godt utstyrt, og har blant annet stor navi og aktivt infodisplay. Her snuser VW faktisk på premiumklassen, ikke verst i en bil som tilnærmet fullspekket koster 518.000 kroner.

Aldri så lite kupp

Startprisen på Passat GTE i stasjonsvognutgave, er for øvrig på 431.000 kroner. Til sammenligning koster en 150-hesters diesel i Business-utgave 408.000 kroner.

– Det gjør at Passat GTE framstår som et aldri så lite kupp. Her kan vi altså takke norske avgiftsregler, som favoriserer lavt utslipp og lavt forbruk. Nå må vi huske at begge deler er ganske teoretisk. Det avhenger i stor grad av hvor flink du er til å lade, og hva slags kjøring du har mest av. Men mye småkjøring og hyppig lading, ja da er dette kjempesmart, mener Vegard.

Vinneren blant bilene "alle" vil ha

Ikke med 4x4

... men hvis du skal trekke fram noe negativt?

– Bagasjerommet har blitt mindre når denne er ladbar hybrid. Det krymper fra 650 til 483 liter, rommet under det vanlige bagasjerommet er borte. Dessuten kunne nok mange kunder tenke seg å få denne med 4x4. Passat har hatt stor andel av salget sitt med 4Motion de siste årene. Det tilbyr de ikke på den ladbare utgaven, i alle fall ikke i starten. Men i praksis ser ikke det ut til å ha legge noen særlig demper på interessen blant kundene.

– Vanligvis er ikke Passat en bil som vekker særlig oppsikt, men med denne er det faktisk annerledes. Det er mange som tydeligvis er nysgjerrig på den, og som kjenner den igjen på de små GTE-merkene. Det sier nok temmelig mye om interessen rundt denne bilen akkurat nå, avslutter Vegard.

Populær lillebror: Her kan du spare mye penger!

Utenpå er det ikke store endringer fra vanlig Passat, men denne går altså på både bensin og strøm.
Utenpå er det ikke store endringer fra vanlig Passat, men denne går altså på både bensin og strøm.

Dette er fin bil, men noen har sovet i timen