Åååh... Er det ikke deilig – når man en kald og guffen vintermorgen, etter å skarpt is av frontruta og endelig fått satt seg inn i bilen, begynner å kjenne den gode varmen fra setevarmen spre seg i kroppen?

Setevarmeren dukket for alvor opp på 80-tallet, som standard i flere og flere biler.

Siden har det blitt en "må ha"-greie i vår del av verden, noe vi knapt klarer oss uten på vinterstid. Det er vel det første de aller, aller fleste av oss skrur på når vi skal ut og kjøre en vinterdag.

Men, som med så mange andre ting. Også her er det et "men".

Dette er nemlig noe som bruker en god del strøm. Mange biler har etter hvert også varme i baksetet. Da begynner det virkelig å trekke strøm ...

Må brukes med omhu

Ofte faller vi også til fristelsen til å la det stå på litt for lenge. Det er jo bare så godt...

Men det kan ha sin pris. Det forteller Terje Wiltthil som er produktspesialist hos den norske Toyota-importøren.

– Ett varmesete trekker rundt 7 ampere, eller ca 100 watt. To varmeseter og varmetrådene i bakruta trekker til sammen 400 watt. En alminnelig dynamo i en bil produserer ofte rundt 800 - 1000 watt. Her bruker man altså nesten halvparten bare på to forbrukere.

I tillegg må vi ta høyde for at batterikapasiteten synker når det er kaldt. I 20 minusgrader er den for eksempel på bare rundt 40 prosent, da kan det fort gå galt.

– Ja særlig om man i tillegg har et batteri som er noen år gammelt og ikke er helt oppladet. Da risikerer man rett å slett å ikke få start, forklarer Wiltthil.

– Vinterkjøring krever jo mange forbrukere i form av lys, varmeapparat og kanskje vindusviskere og radio. I tillegg til de to forbrukerne vi allerede her nevnt. Og så krever jo en motor også en del strøm for faktisk å gå.

Dieselforbudet kan gi prisras på bruktbil

Mye småkjøring er ikke bra

Dette gjelder spesielt for biler som går mye i småkjøring, og som derfor sjelden får ladet batteriet helt opp.

– Det gjelder derfor å bruke de forskjellige strømforbrukerne med litt omhu. Da er det lett å trekke fram varemsetene. Enten skru de noe ned om du har en bil hvor det er mulig, eller skru de av når du har fått varme i setet. Det samme gjelder selvfølgelig for varmetrådene i bakruta, avslutter produktsjefen.

Han minner også om at det kan være lurt å lade opp batteriet en gang eller to i løpet av vinteren. Det er en rimelig og enkel forsikring mot å plutselig bli stående.

Denne knappen har neppe din bil