Norske styrker på plass i terrorutsatt område

Bodø (TV 2): Det norske FN-bidraget i Mali er allerede godt i gang med å frakte forsyninger og personell inn i konfliktfylte og terrorutsatte byer og områdene nord i landet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det norske Hercules flyet «Frigg» fylles opp med forsyninger, personell fra FN og sivile organisasjoner.

Transportflyet står ved den internasjonale flyplassen i hovedstaden Bamako i Mali og har logoen til United Nations godt synlig. Det er like før det skal ta av til et av de mange konflikt- og risikoutsatte byene og områdene nord i Mali.

Sikkerheten er som vanlig skjerpet før turen.

– Vi foretar risikovurderinger hele tiden og foran hver eneste flytur. Vi har også med oss et eget vakthold under selve flygningen og på mellomlandinger ute, forteller oberstløytnant Rune Støtvig, norsk styrkesjef i Mali.

Hele den nordlige delen av Mali preges av væpnede konflikter mellom regjeringen og flere ekstremistgrupper som tyr til grov vold og brutale straffer mot sivilbefolkningen.

– Aldri vært verre

Så sent som i forrige uke ble en FN-base ved Timbuktu nord i Mali angrepet. Også klimaforandringer og stor fattigdom gjør at situasjonen i Mali er verre enn noen gang.

Norge stiller med et C-130J Hercules transportfly og et mannskap på 70. De bor på en base like ved flyplassen i Bamako sammen med andre nasjoner som også deltar i FNs fredsbevarende operasjon i Mali og som har fått navnet MINUSMA.

Den spente situasjonen merkes også godt i hovedstaden som ligger sør i landet og der det er roligere enn i nord.

– Det som er trusselen her i utgangspunktet, etter min mening, er terrortrusselen. Det betyr at vi er minst mulig forutsigbare og er ute på byen kun når det er strengt tatt nødvendig, sier Støtvig.

Høy risiko

Det betyr at nordmennene stort sett oppholder seg i leiren og får forpleining der.

Norges bidrag er viktig for FN-operasjonen med tanke på å få frem forsyninger og personell til de risikoutsatte områdene.

Å ta seg rundt nord i Mali er forbundet med høy risiko. Det er dårlig infrastruktur og mange minelagte veier.

– Ikke bare er de utsatt for risiko langs veien på grunn av dårlig veistandard og angrep, men det vi frakter kommer veldig mye raskere fram. Det er blitt påstått at kolonnene til byen Kidal kan ta flere uker, mens vi gjør unna denne turen på to- og en halv time, sier Støtvig.

Etterspurt av FN

Den norske styrken var operativ og meldte seg klare til innsats for FN fra 27 januar. Allerede etter noen uker er Herculesflyet og mannskapene godt drillet.

– Vi ser at vi blir brukt mye og at vi er etterspurt og etterlengtet. Jeg tror dette kommer til å fortsette fremover, og det er bra, forteller sjefen for det norske bidraget.

– De dagene vi ikke er ute å flyr på oppdrag, bruker vi til trening og vedlikehold, sier Støtvig.

– Hvilke spente situasjoner frykter dere å komme opp i når dere er på oppdrag eller i leiren?

– Det er nok det store tusen kroners spørsmålet det. Vi er veldig godt trent og forberedt, men terrorens natur er uoversiktlig og uforutsigbar. Vi har i hvert fall et godt fokus på sikkerhet og et helhetlig perspektiv, sier Støtvig.

– Dette er eksamen

Den norske styrken skal være i Mali i ti måneder, og er et av de største og mest risikofylte utenlandsoppdragene som Norge deltar på i år.

FN oppdraget er med på å sette Norge på verdenskartet mener sjefen for den norske styrken.

– På mange måter så er dette en eksamen og som mange av oss har øvd og trent på i mange, sier styrkesjefen til TV 2.