TVNorge tilbake hos Canal Digital:
– Vi har lagt kaffeskvettingen bak oss

Canal Digital og Discovery Networks er enige om en avtale. – Det blir en prisjustering, men ingen urimelig økning, sier Canal Digital.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Canal Digital og Discovery Networks har i dag blitt enige om en ny distribusjonsavtale. Dette opplyser Discovery Networks Norway i en pressemelding.

Klokken 09.00 torsdag morgen fikk kundene TVNorge og de andre kanalene tilbake. Dette skjer etter nesten to uker med svarte skjermer for 2,8 millioner kunder.

Avtalen ble signert klokken 05.45 torsdag morgen.

– Det er slik i enhver forhandling at begge må flytte seg. Vi har lagt kaffeskvettingen bak oss, for å si det sånn, sier Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks, på en pressekonferanse torsdag formiddag.

Krevende forhandlinger

Løsningen kommer etter at det i går kveld ble meldt om bevegelse i forhandlingene.

– Jeg er først og fremst glad for at vi er tilbake på skjermen innen kort tid, og jeg vil beklage overfor seerne som tålmodig har holdt ut disse to ukene. Sammen med Canal Digital har vi kommet fram til en løsning som gjør at vi kan fortsette å investere i godt, norsk innhold. Spesielt glade er vi for å lande denne avtalen før søndagens tre store premierer, sier TVNorge-sjefen i pressemeldingen.

TVNorge-sjefen beskriver forhandlingene som krevende.

UTENDØRS-TV: I kveld med YLVIS leide Youngstorget i Oslo  tirsdag kveld i forrige uke for å vise programmet som «nødhjelp  til Canal Digital-ofrene» som er rammet av konflikten med Telenor og Canal Digital. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
UTENDØRS-TV: I kveld med YLVIS leide Youngstorget i Oslo tirsdag kveld i forrige uke for å vise programmet som «nødhjelp til Canal Digital-ofrene» som er rammet av konflikten med Telenor og Canal Digital. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: Bendiksby, Terje

– Dette har vært krevende forhandlinger, men vi har nå endelig kommet fram til en god løsning, ikke minst for seerne. De får nå tilgang til mer norsk fotball, billigere, i årene som kommer. Telenor og Canal Digital er viktige bidragsytere og støttespillere når vi fra 2017 kan realisere vår «fotball til folket»-visjon. Vi er også fornøyde med at vi endelig kan fortsette det gode samarbeidet vi hadde med Telenor, sier Strømme.

Vil øke prisene

Canal Digital sier til TV 2 at det er viktig at kundene får tilgang til tv-kanalene og innholdet til Discovery uten at det blir en urimelig prisøkning.

– Det som gjorde at vi ble enige var et felles mål om å få tilbake kanalene til 45 prosent av tv-markedet i Norge. Vi skal gjøre innholdet fra TVNorge og Discovery-kanalene tilgjengelig på skjermene som kundene bruker, sier kommunikasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital Norge til TV 2.

Han viser til at innhold fra TVNorge og Discovery vil bli gjort tilgjengelig på mobil, nettbrett og tradisjonell tv.

Dette kan du forvente:

Canal Digital opplyser at kundene kan forvente seg dette av nye avtalen:

  • Økt satsing på lokalt innhold og norsk humor.
  • Lokalt innhold og signaturserier som eksempelvis 71 grader nord, Neste Sommer, Helt Perfekt etc. vil gjøres tilgjengelig på Canal Digital sine produkter T-We og GO slik at kunden selv kan bestemme når og hvor de vil se innholdet.
  • Breddesport og norsk fotball til flere – de som er interessert vil få mer fotball til en god pris.

Kilde: Canal Digital

– I løpet av året blir det en prisøkning. Det er økte priser, og det blir en prisjustering ut til kunden, men ingen urimelig prisøkning, sier han.

Takker kundene

Canal Digital-sjef, Ragnar Kårhus, er glad for at kundene igjen kan se TVNorge og Discovery-kanalene, men han ønsker ikke å gå i detaljer om avtalen.

– Det er ingen tvil om at kundene har savnet Discovery-kanalene den siste tiden. Jeg vil rette en stor takk til våre kunder for tålmodigheten og engasjementet de har vist. Vi vet at våre kunder er opptatt av godt lokalt innhold og det har også vært vårt hovedfokus i forhandlingene. Jeg kan ikke gå i detaljer om avtalen, men jeg kan bekrefte at vi har prioritert innholdet som våre kunder er mest opptatt av, og at kundene ikke skal få urimelige prisøkninger, sier administrerende direktør Ragnar Kårhus i en pressemelding.

– Vi vil nå på ulike vis legge til rette for at seerne skal kunne ta igjen noe av det de ikke har fått sett mens kanalene har vært borte. TVNorge vil kjøre repriser på attraktivt innhold som har blitt sendt i februar. De store norske seriene vil også bli gjort tilgjengelig i arkivet i Canal Digital GO og T-We, sier Kårhus.

Tapte millioner

Natt til mandag i forrige uke forsvant kanalpakken til Discovery for kabel- og satellittkunder hos Canal Digital og hos Viasat fordi partene ikke klarte å bli enige om en ny avtale for kanalpakken som omfatter TVNorge, Eurosport, Max og ti andre Discovery-kanaler.

Dette førte til at seertallene og reklameinntektene sank. Jarle Thalberg i mediebyrået GroupM anslo at tapet for tv-kanalene var på rundt to millioner kroner daglig under konflikten.

– Det er direkte tap – og langsiktige tap. Nå begynner de langsiktige tapene å slå mer inn. Seerne går til andre kanaler og velger å se andre programmer, har Thalberg sagt til Dagens Næringsliv.