Stor tv 2 hjelper deg test:

Et av bilverkstedene sjokkerte ekspertene

Hvor trygg kan du være på at verkstedet ikke foreslår dyre og unødvendige reparasjoner? Eller kanskje verre: Overser alvorlige feil?

Når man leverer bilen på verksted forventer man kanskje at mekanikeren skal gjøre en grundig jobb, og at vurderingen du får gir et godt inntrykk av hva slags stand bilen er i.

Men kan du stole på det?

Samme bil på forskjellige verksted

For å finne ut av det har TV 2 hjelper deg sendt den samme bilen til fem verkstedkjeder, og gitt alle den samme bestillingen, for å se om alle er like pålitelige.

Bilen som spilte rollen som muldvarp i undersøkelsen er en Mercedes E320 fra 2002. Ved hjelp av et kompetanseteam bestående av mekaniker Børre Skiaker fra KNA, redaktør i Autofil Espen Stensrud, journalist i Bilforlaget Odd Erik Skavold, og etter hvert også TV 2s egen Benny Christensen fant vi flere feil på bilen.

Blant annet så det ut både under panseret og understellet som om bilen hadde en oljelekkasje, og ved å kjenne litt på bilens eksosanlegg fant våre eksperter en katalysator med løs innmat.

– Lekkasjen er jo det du ser først. Det må dem se. Så vil jeg tro at hvis de kjenner litt på ting så finner de nok den katalysatoren som er løs, forteller Stensrud, mens teamet gjør sin vurdering.

TIL SJEKK: Bilen som ble sendt for å undersøkes. Foto: Kjetil Jordan. 
TIL SJEKK: Bilen som ble sendt for å undersøkes. Foto: Kjetil Jordan. 

I tillegg forventet vårt team en oversiktlig og forståelig rapport som gir god informasjon om bilens generelle stand.

PÅ VERKSTED: Espen Stensrud og resten av vårt team fant flere feil de mener et verksted bør opplyse om. Foto: Kjetil Jordan. 
PÅ VERKSTED: Espen Stensrud og resten av vårt team fant flere feil de mener et verksted bør opplyse om. Foto: Kjetil Jordan. 

For å forsikre oss om at verkstedene fikk likt utgangspunkt leverte vi bilen til samtlige undersøkelser i løpet av en snau uke, og ga lik bestilling. Vår reporter fortalte verkstedene at han skulle kjøpe bilen av en bekjent, og at han for ordens skyld gjerne ville ha en tilstandsrapport. I tillegg ba han om en liste over ting som eventuelt burde fikses, og hvor mye det ville koste.

Så ble bilen kjørt til:

- Meca, Oppsal bilervice

- Automester, Rommen bil

- Star autoco Lørenskog, Merkeverksted

- Bilxtra, ABC auto Alna

- Mekonomen Storo, Nordhagen bilverksted

Lite imponerende

FÅR STRYK Merkeversktedet Mekonomen er et av bilverkstedene som ble testet av TV 2 Hjelper deg. 
FÅR STRYK Merkeversktedet Mekonomen er et av bilverkstedene som ble testet av TV 2 Hjelper deg. 

Og selv om man skulle tro at den samme bilen ville få relativt like rapporter var det store sprik mellom de vi fikk tilbake.

Blant annet foreslo Meca utbedringer til 25.000 kroner, mens Mekonomen ikke påpekte noen feil, og kun beskrev bilen som «teknisk OK».

Vår ekspert Børre Skiaker mener ulikhetene i vurderingene er oppsiktsvekkende, og at det er vanskelig for folk flest å vite hva man skal tro.

KONFRONTASJON: Daglig leder sier at hans verksted ikke gjør tilstandsrapporter. Foto: Kjetil Jordan. 
KONFRONTASJON: Daglig leder sier at hans verksted ikke gjør tilstandsrapporter. Foto: Kjetil Jordan. 

– Det er rart at det er så veldig stor forskjell på det de har gjort.

– Vanlige forbrukere som får sånne skjema skjønner ingenting, legger Stensrud til.

Bare to får godkjent

Og det er kun Meca og Automester som får godkjent av vårt kompetanseteam.

– Her ser det ut som de har funnet de samme feilene og gradert de langt bortimot samme måte, dette gir jo forbrukeren en god pekepinn på hva som bor i denne bilen, vurderer Benny.

– Jeg får skikkelig sånn tiltro til at det har vært en fagmann som har gjort en grundig jobb når jeg ser disse skjemaene, forteller Stensrud.

Mangelfulle rapporter

Bilxtra og Star autoco får derimot trekk da rapportene ifølge vårt team er mangelfull og ikke gir et godt totalinntrykk av bilens stand.

– Jeg synes jo Star autoco som merkeverksted burde vunnet denne testen soleklart på denne bilen. De burde kommet opp skjema, de burde kommet opp med pakkepriser på de forskjellige reparasjonene, og her hadde de jo virkelig en mulighet til å hanke inn en ny kunde, sier Benny.

Star autoco sier i en email at de erkjenner at rapporten burde vært fyldigere, og opplyser at de er i en prosess med å forbedre sine rutiner.

Bilxtra sier at verkstedet vi dro til er så nytt at de ennå ikke har implementert de rutinene som skal følges ved denne type forespørsler.

Ikke godt nok

Aller verst ut i vår undersøkelse kom Mekonomen Storo der bilen ble undersøkt til prisen av 1457 kroner, og verkstedet ikke opplyste en eneste feil. Stensrud gir jobben stryk.

– Jeg syns det er slett jeg altså, å bare skrive teknisk ok.

– Som forbruker når jeg leser dette så tenker jeg «flott, en bil som har gått så langt og ingen feil, den kjøper jeg», sier Skiaker.

Benny går så langt som å si at undersøkelsen Mekonomen har gjort er verdiløs.

– Dette er ingenting. Det er kvittering på at du er blitt lurt.

Daglig leder i Mekonomen Storo Ronny Nordhagen svarer at det hele må komme av at de ikke har hørt bestillingen skikkelig.

– Vi gjør ikke tilstandsrapporter, så det må ha vært en misforståelse i kommunikasjonen med deg.

– For ordens skyld kan vi godt høre på lydopptaket av samtalen.

– Nei. Jeg tar som sagt ikke tilstandsrapporter, så uansett hva som har blitt sagt her eller ikke så er det en misforståelse.

– Men hva har dere gjort da? Det er jo en undersøkelse som kostet 1500 kroner.

– Vi sjekker jo støtdempere, bremser, forstilling, og går over bilen generelt. Og så fant vi den bilen her i god stand. Og trygg å kjøre på veien.

På spørsmål om oljelekkasjen som verkstedet ikke påpekte, sier Nordhagen at lekkasjen ikke var så alvorlig at de anså den som feil eller mangel.

– Så lenge det ikke drypper olje av bilen, nå er dette en bil som også har gått over 400,000 som jeg forstår, så tar vi det, så lenge det ikke drypper olje av bilen når vi sjekker den, så tar vi det som en svetting.

– Ekspertene våre mener at vi har blitt lurt. Hva syns du om det?

– Nei jeg føler ikke at dere har blitt lurt i det hele tatt. Vi har tatt en teknisk kontroll av bilen, og du betalte 1457 kroner, og fikk beskjed at bilen er i god stand og trygg på veien.

Automester Rommen bil

Påpeker oljelekkasje og løs innmat i katalysator
Leverer også skjema som gradere tilstanden til mange av bilens viktige deler.

Ekspertenes dom
Oversiktlig skjema og fornuftige påkostninger. Ryddig totalinntrykk.

Star Autoco

Påpeker oljelekkasje og løs innmat i katalysator
Ellers få anmerkninger

Ekspertenes dom
Tydelig, men litt snaut med informasjon. De anbefalingene som er gitt er gode.

Meca Oppsal

Påpeker oljelekkasje og løs innmat i katalysator
Leverer også skjema som gradere tilstanden til mange av bilens viktige deler.

Ekspertenes dom
Oversiktlig skjema, noe høye påkostninger. Ellers ryddig totalinntrykk.