Med denne kan du faktisk lure naboen

Luksusbil for de som vil skille seg ut. Les testen: 

Jaguar er kraftig på offensiven, også i Norge. Nye XF går rett i strupen på biler som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. 
Jaguar er kraftig på offensiven, også i Norge. Nye XF går rett i strupen på biler som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. 

Jaguar er et av bilmerkene som er aller mest i vinden i Europa. I fjor kunne de notere seg for en salgsøkning på hele 41 prosent. Her hjemme gikk det enda bedre, pluss 134,7 prosent.

Nå skal vi legge til at vi snakker små volumer i det norske markedet. I fjor kjøpte 115 nordmenn splitter ny Jaguar. Men tendensen er altså klar og en av bilene som skal være med på å sikre ytterligere vekst i år er nye XF.

Første generasjon XF ble på mange måter et vendepunkt for Jaguar. Her gikk de ut av velkjente spor og ikke minst: De brøt med designtradisjonene. Det var garantert ikke noe enkelt valg, men samtidig måtte Jaguar gjøre noe med ”pipe, tøfler og tweed”-imaget sitt. XF var langt mer ungdommelig – og sporty – og viste seg snart å være et vellykket trekk.

Nye XF har med seg mange designlinjer fra denne, første generasjon XF.
Nye XF har med seg mange designlinjer fra denne, første generasjon XF.

Nå er det altså klart for en helt ny XF. Siden den første kom, har Jaguar gjennomført et totalt designskifte. Til og med flaggskipet XJ har forlatt det som lenge var synonymt med Jaguar. Og under XF har Jaguar lansert nye XE som blir en svært viktig modell i årene som kommer.

XF holder til i en beintøff klasse. Blant konkurrentene er biler som Audi A6, Mercedes E-klasse og Lexus GS. Kundegruppa er godt over snittet velbemidlet og har lov til å være kresne når de skal velge bil. Det store spørsmålet blir da om en relativt liten bilprodusent som Jaguar virkelig kan klare å hevde seg mot de beste konkurrentene.

XF starter på rett under 500.000 kroner i rimeligste utgave. Det framstår som et aldri så lite kupp. Testbilen er toppmodellen Portfolio med 2-liters dieselmotor på 180 hestekrefter. Den starter på 621.900 kroner. Med en god del ekstrautstyr i tillegg, havner vi til slutt på 809.300 kroner.

Du får faktisk splitter ny Jaguar til under 400.000 kroner

Hvordan er den å kjøre?


Jaguar rendyrker det sportslige i de nye modellene sine, og ønsker å framstå som det mest kjøreglade alternativet i alle klassene de er representert i. Det gjelder også for XF, selv om testbilen med 2-liters dieselmotor ikke er noen rakett.

Bilen er ganske fast satt opp. Den byr på mye kjøreglede og er overraskende lettkjørt, størrelsen tatt i betraktning. Jaguar har jobbet hardt for å få ned vekten, det merkes. Understellet er sofistikert og kombinerer komfort og finslepne kjøreegenskaper. Her kan du ha det morsomt i svingene!

Bakhjulstrekk er med på underbygge følelsen av kjøremaskin. På glatt vinterføre gjør det også at det ikke er vanskelig å få hekken til å komme.

Støydempingen er som den skal være i en bil i denne klassen. Bare litt mye grov motorstøy ved oppstart og hard akselerasjon bryter med helthetsinntrykket av påkostet luksusbil.

Sporty og myke linjer som ikke gjør noen forsøk på å skjule størrelsen til denne bilen.
Sporty og myke linjer som ikke gjør noen forsøk på å skjule størrelsen til denne bilen.

Lekker toppmodell: Vi ser nærmere på brukt XJ

Hvordan er plassen?


XF måler 4,95 meter fra støtfanger til støtfanger. Dermed er den også en av klassens største biler. Baksetet er virkelig et bra sted for to voksne, med god plass til beina og raus takhøyde. Det går også greit med tre bak, men som vanlig er det ikke spesielt komfortabelt å sitte i midten.

Også foran er plassen svært god. Men dashbordutformingen og interiørfargen i testbilen, gir ikke helt den luftige følelsen som på en del konkurrenter.

Bagasjerommet svelger unna 540 liter, det er godkjent for en sedan i denne klassen. Det er ikke så veldig dypt, men tar igjen for det med lengden. Her skal du bøye deg langt inn for å få tak i de innerste tingene. Baksetet er delt og nedfellbart på testbilen. Øverst i ”taket” på bagasjerommet finner vi to spaker med gule plasttupper på. Det ser overraskende sammenrasket ut, akkurat som Jaguar kom på denne løsningen i siste liten.

I Norge vil de fleste kjøperne i denne klassen ha stasjonsvogn. Det drøyer litt for denne XF-utgaven. Vil du ha XF stasjonsvogn, må du velge forrige generasjon.

540 liter bagasjerom er godkjent, lengden imponerer. 
540 liter bagasjerom er godkjent, lengden imponerer. 

Klassens vakreste, men mange har ikke engang hørt om den

Finest utenpå eller inni?

Jaguar har som sagt vært gjennom en designrevolusjon og har fått mye skryt for resultatene. XF er et godt bevis på det. Dette er ikke noe utagerende design, men den lykkes med å skille seg fra konkurrentene og utstråler veldig tydelig Jaguar-særpreg.

Særpreget løsning på 'girspaken', det kan vi like! 
Særpreget løsning på "girspaken", det kan vi like! 

Særlig fronten er vellykket, med de karakteristiske lyktene. Fra siden er det typisk sporty sedan. Rene linjer, med lite fiksfakserier. Hekken er det mest anonyme her. Den er til forveksling lik lillebror XE, men får mer pondus, rett og slett fordi den er større.

Jaguar har nok også gått mange runder med interiørdesignet sitt de siste årene, i XF har de valgt en løsning som er nesten overraskende forsiktig. Det er fin materialkvalitet og høy finish over hele linja, men selve designet mangler litt særpreg.

Det skjer samtidig som en konkurrent som Mercedes E-klasse virkelig drar på, og flytter grensene i klassen. Da risikerer Jaguar igjen å fremstå som litt konservative og nesten litt vanlige.

Infotainment er svært viktig også i denne klassen. Her er XF helt på det jevne. Skjermen er liten sammenlignet med flere av konkurrentene. Grafikken er heller ikke blant de beste, og løsningen med å firedele skjermen med ulike funksjoner, er ikke super-intuitiv. Her bør nok Jaguar ta noen grep snart, for å ikke havne i bakleksa.

Vi har sans for løsningen med en rund ”girspak” som løfter seg lydøst opp av midtkonsollen når du trykker på startknappen. Bilen hadde tålt noen flere, særpregede løsninger.

Sobert og ryddig interiør, men burde ikke Jaguar dratt på litt mer her? Vi synes det.
Sobert og ryddig interiør, men burde ikke Jaguar dratt på litt mer her? Vi synes det.

Forgjengeren er full av særpreg, les mer om den her:

Går den bra?


Det er ikke mange år siden 2-liters dieselmotor i en Jaguar hadde vært temmelig uhørt. Men også Jaguar må følge med i tiden, og da er dette en helt naturlig motorisering.

2-literen yter 180 hk i testbilen. 
2-literen yter 180 hk i testbilen. 

I testbilen yter motoren 180 hestekrefter. Det føles tilstrekkelig, men samtidig: Det bør være såpass! Fabrikktallet på 0-100 km/t er oppgitt til 8,1 sekunder. 430 Nm i dreiemoment sier sitt om at motoren er sterk, her er det fint overskudd til forbikjøringer.

Det bør også nevnes at Jaguar har klart å presse snittforbruket ned i 0,43 liter/mil. Det er imponerende, og virkelig noe å strekke seg etter hvis du har ambisjoner om å spare på drivstoffet. Co2-utslipp på 114 gram/km er også veldig bra.

Fronten er helt klart det mest særpregede ved XF-designet. Tøft og lekkert!
Fronten er helt klart det mest særpregede ved XF-designet. Tøft og lekkert!

Simen har reddet en sjelden luksusbil

… og hva er konklusjonen?


Å kjøre Jaguar anno 2016 handler litt om å nullstille seg. Den gamle ”Jaguar-magien”, da Jaguar var noe helt for seg selv, er det ikke så mye av lenger. Og det er helt naturlig. Også Jaguar har måttet omstille seg, for å holde tritt med konkurrentene.

JAGUAR XF

Modell: 2,0D Portfolio

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 180 hk / 430 Nm

Forbruk: 0,43 l/mil

0-100 km/t: 8,1 sek.

Toppfart: 229 km/t

Bagasjerom: 540 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 495 x 188 x 145 cm

Pris fra: 488.950 kroner

Pris testbil: 809.350 kroner

Der bilen imponerer mest er design og kjøreegenskaper. Designet alene er egnet til å få mange til å velge denne, særlig den lekre fronten. Den utstråler at du har kjøpt noe annet enn ”alle andre”. Og det er nok ikke dumt i en tid der Audi, BMW og Mercedes alle er blant Norges ti mest solgte bilmerker. Da vil det helt naturlig være mange kjøpere som ønsker seg noe som skiller seg mer fra mengden enn disse.

Interiøret er ikke riktig like imponerende. "Det kunne jo vært en Opel Insignia" var kommentaren til en kollega som satt på i testbilen. Jeg er ikke heeelt enig, men skjønner hva han mener. I denne klassen er det helt avgjørende å skille seg fra de mer folkelige konkurrentene og Jaguar har litt å gå på med XF der.

Prismessig er testbilen helt klar konkurransedyktig. Det er også startprisen på XF, rett under 500.000 kroner. Det betyr at det bør være mulig å få en brukbart utstyrt bil til under 600.000 kroner. Da vil naboen garantert tro at du har brukt mye mer på bil enn du faktisk har gjort.

Testbilen klokker inn til litt over 800.000 kroner. Mye penger, men da har du også utstyret og luksusfaktoren vi synes en Jaguar i denne klassen fortjener. Og: Du skiller deg ut fra "alle" de andre som kjører rundt i Audi, BMW eller Mercedes.

Denne kan virkelig få fart på Jaguar-salget i Norge

Med startpris på under 500.000 kroner gir XF mye bil for pengene. Men de langt fleste kundene kommer nok til å bruke opp mot det dobbelte.
Med startpris på under 500.000 kroner gir XF mye bil for pengene. Men de langt fleste kundene kommer nok til å bruke opp mot det dobbelte.

Luksus-konkurrent kommer: Denne dukket opp i Norge