Elbiler har ikke tatt av i Europa, med unntak av Norge, hvor man har gitt store insentiver.

Men skal elbilen virkelig lykkes, må Tyskland med i regnestykket. Til nå har det gått trått for elbilen der. Uten noen form for insentiver, finnes det ikke mer enn totalt 30.000 elbiler i Tyskland. Men nå kan det skje ting.

Den tyske regjeringen, med Angela Merkel i spissen, vil satse og har nylig kommet med en hårete målsetning om 1 million elbiler i 2020, gjennom å bruke 20 milliarder kroner i insentiver, samt nesten 50.000 kroner i rabatt per bil. Det kan bli gjennombruddet for elbilen, og hvis så er, må bilfabrikantene være med for fullt snarest mulig.

Porsche vil investere 10 milliarder kroner for å sette Mission E i produksjon. 
Porsche vil investere 10 milliarder kroner for å sette Mission E i produksjon. 

En ny retning for merket

Ett merke som tar dette veldig alvorlig er Porsche. Konsernet viste fram sitt elektriske Mission E-konsept i fjor, en bil som mange her hjemme døpte Porsches Tesla-knuser. Bilen representerer en ny retning for merket, og Porsche vil fokusere på ny teknologi og nye modeller framover, noe som vil gå på bekostning av profitt.

Denne har satt en uslåelig rekord

Porsche skal investere rundt 10 milliarder kroner, noe som vil gi 1000 nye arbeidsplasser, i arbeidet med å gjøre Mission E-konseptet til en produksjonsbil. At Porsche investerer så mye ressurser på en ren elbil, bør være søt musikk i ørene på elbilfolket. For det viser at konsernet tar elbil på alvor, og at man er villige til å bruke mye tid og penger på det.

Porsche fikk strålende respons da de viste konseptet ifjor, og nå skal den produseres. 
Porsche fikk strålende respons da de viste konseptet ifjor, og nå skal den produseres. 

Kan være istand til å overraske

Administrerende direktør Oliver Blume har uttalt at man ikke lenger kan fortsette med å gjøre store sprang rent resultatmessig, med så mange nye modeller under utvikling.

Porsches økonomiske resultater for fjoråret er ikke klart ennå, men siden merket for første gang passerte 200.000 solgte enheter (mye pga av suksess med SUV-en Macan), så blir nok det hyggelige tall. Det vil gjøre merket godt istand til å satse på nye modeller og utvikle elbilteknologien.

Nå kan det bli eksplosjon i antall elbiler

Et merke som Porsche kan også være istand til å overraske. De vant f.eks Le Mans i fjor med en V4-bensin-hybrid, og hvem hadde for bare noen få år siden trodd at en V4-motor skulle komme til heder og verdighet igjen?

Det viser at konsernet har teknisk kapasitet og oppfinnervilje som går utenpå de fleste selskaper, og som også kan bety at de kan ta elbilen til det neste steget. Selv om det vil koste mye penger…

Denne knappen har neppe din bil