SPESIALKLASSE: Elias (9) har ADHD og går i en spesialklasse på skolen. FOTO: Privat/Facebook
SPESIALKLASSE: Elias (9) har ADHD og går i en spesialklasse på skolen. FOTO: Privat/Facebook

Elias (9) fikk beskjed om å lage en fortelling med rød tråd ...

Den skjønne niåringen tok læreren på ordet da han skulle løse en skoleoppgave.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Læreren til svenske Elias Karlsson (9) smilte nok godt da hun fikk se hva den kreative eleven leverte inn som besvarelse på en skoleoppgave.

På en utviklingssamtale med moren fikk Elias, som har ADHD og går i en spesialklasse, nemlig beskjed om at han måtte jobbe mer med å få en rød tråd i historiene sine.

Ifølge Aftonbladet, sier moren Carola Karlsson at sønnen først virket noe betenksom da han fikk beskjeden.

– Tenker utenfor rammene

To dager senere kom imidlertid niåringen strålende fornøyd hjem fra skolen.

– Han var kjempefornøyd, han hadde virkelig tenkt igjennom dette, sier moren til den svenske avisen.

Løsningen til Elias var nemlig ganske genial: Han bandt bare en rød tråd gjennom permen på boka.

Karlsson tror sønnens ADHD-diagnose er noe av årsaken til hans kreative løsning på oppgaven.

– Barn med ulike diagnoser tenker utenfor rammene. Elias tok virkelig lærerens ord bokstavelig, men løste oppgaven på sin egen måte, sier hun.

«Smart tenkt»

Carola har delt et bilde av sønnens oppgave på Facebook, i en gruppe for foreldre som har barn med diagnoser.

Tilbakemeldingene har vært gode, og det har kommet inn kommentarer som «smart tenkt». I tillegg virker flere foreldre å kjenne seg igjen i at deres barn ikke alltid leverer de mest åpenbare løsningene på utfordringer og problemer.

– Folk tror at barn ikke er så smarte bare fordi de har en diagnose, men de er kjempesmarte. Man kan løse en oppgave på ulike møter, sier hun til Aftonbladet.