TAPER MILLIONER: Uenighetene i forhandlingene mellom Discovery og Telenor har ført til at annonsører velger andre alternativer enn TVNorge. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
 TAPER MILLIONER: Uenighetene i forhandlingene mellom Discovery og Telenor har ført til at annonsører velger andre alternativer enn TVNorge. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Junge, Heiko

Milliontap for TVNorge-eiere som følge av kanalstriden

Discovery, som blant annet eier TVNorge, kan så langt ha tapt rundt 14 millioner kroner i omsetning som følge av striden med Canal Digital. Storannonsører ser seg om etter alternative reklameflater.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Brudd i forhandlingene mellom Telenor og Discovery førte til at én million norske husstander har mistet TVNorge og 12 andre kanaler i januar.

Store aktører som Tine og Orkla sier nå til Dagens Næringsliv at de vil vurdere alternative løsninger for å nå ut med markedsføringen sin.

– Vi synes dette er uheldig og vanskelig. Innenfor medie- og reklamekjøp, så er TVNorge en betydelig aktør, sier direktør Arve Heltne i Orkla.

I over én uke har Canal Digitals kunder vært uten Discoverys 13 kanaler, deriblant TV Norge, Eurosport og Max som følge av uenighetene om ny avtale.

Dermed synker seertallene og reklameinntektene. Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrået GroupM har tidligere anslått at tapet for de TV-kanalene er på om lag 2 millioner daglig så lenge konflikten pågår. Dermed har det totale tapet passert 14 millioner kroner.

– Det er direkte tap – og langsiktige tap. Nå begynner de langsiktige tapene å slå mer inn. Seerne går til andre kanaler og velger å se andre programmer, sier Thalberg til avisen. (NTB)