PREMIEREKLAR: Petter Schjerven fortsetter sin utforsking av menneskesinnet i «Typisk deg». Foto: TV Norge
PREMIEREKLAR: Petter Schjerven fortsetter sin utforsking av menneskesinnet i «Typisk deg». Foto: TV Norge

Schjerven-premiere for svarte skjermer

– Utrolig trist, sier programleder Petter Schjerven om at 2,8 millioner nordmenn ikke kan skru på «Typisk deg» mandag kveld.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag er det duket for premiere på en ny sesong av Schjervens program på TV Norge. Superkokk Eyvind Hellstrøm skal settes på prøve i Schjervens psykokammer, men en million Canal Digital-kunder må finne på noe annet å gjøre.

– Dette er jo et i-landsproblem, men for oss er det utrolig surt. Det er et program vi er veldig stolte av og det er leit at folk ikke får sett det. Vi har jobbet et år med å lage programmene, så det har ikke stått på innsatsen for å si det sånn, sier Petter Schjerven til TV 2.

I forrige uke tilbød Ylvis-brødrene «nødhjelp» til Canal Digitals kunder. De fyrte opp en storskjerm på Youngstorget og inviterte alle Ylvis-fans til å få med seg programmet.

Schjerven utelukker ikke at de også finner på noe for å trekke seere.

– Vi har ingen geniale ideer ennå, men kanskje vi finner på noe, sier programlederen.

Pengekrangel

Striden mellom TV Norge-eier Discovery Networks og Telenor-eide Canal Digital går inn i sin andre uke, og det betyr fortsatt svarte skjermer for Canal Digital-abonnenter.

– Det er fortsatt forhandlinger, men vi står langt fra hverandre, sier informasjonsdirektør Espen Skoland i TV Norge og Discovery Networks.

– Det er fortsatt dialog, men jeg har ingen kommentarer om samtalene, sier informasjonssjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Telenor.

Konflikten handler om hvor mye distributøren Canal Digital skal betale Discovery Networks for innholdet de leverer. Ingen av partene vil snakke om summer. Skoland viser til TV Norge-sjef Harald Strømmes smått legendariske kaffekopp-kommentar da striden var et faktum for en uke siden.

Strømme uttalte at Discovery ba om en prisøkning tilsvarende én kopp kaffe per kunde per år.

– Og da snakker vi ikke om den typen du får på Starbucks. Vi snakker klassisk Friele frokostkaffe servert på en bensinstasjon. Dette er hva Canal Digital mener er et urimelig krav, skrev Strømme i en bloggpost.

«Enorme priskrav»

Ifølge Canal Digital dreier priskravene seg om «mange hundre millioner kroner» og at slike summer vil påføre kundene en kraftig prisøkning.

– Det er primært de enorme priskravene som står i veien for at vi kommer til enighet, melder Canal Digital på sine nettsider.

Begge partene taper store summer på den fastlåste situasjonen. Samtidig dreier det seg om ressurssterke selskaper som har råd til å fortsette krigen.

Kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes i GimCom anslår at TV Norge-kanalene taper rundt to millioner kroner i reklamomsetning hver eneste dag.

– I tillegg får de ikke promotert programmene sine. De starter med nye programmer for tiden, så dette er ille for TV Norges kanaler. Men dette er også ille for Telenor, for de mister mange abonnenter. Det er veldig mye irriterte abonnenter der ute som sier opp sine abonnementer og går til Altibox eller RiksTV eller sier at jeg trenger ikke TV-abonnement lenger, jeg kan se på HBO, Netflix, TV 2 Sumo, Viaplay og så videre. Så dette er en stor krig med sterke aktører, og det kan vare en stund, sier Gimnes til TV 2.

– Det er ingen tvil om at det er TV Norge-kanalene som er vinnerne kommersielt de siste fem-seks årene, og Discovery og TV Norge ønsker å få mer penger ut av dette, sier Gimnes.

Avisbud

Da TV 2 og Canal Digital for noen år siden hadde en lignende konflikt om hvor mye Canal Digital skulle betale TV 2 for innholdet, sammenlignet daværende TV 2-sjef Alf Hildrum distributørenes rolle med avisbudene som distribuerer papiraviser.

«Du ville funnet det påfallende dersom alle pengene du betaler for avisen, går til avisbudet, og ingen ting til dem som lager det redaksjonelle innholdet», skrev Hildrum i en kronikk ifølge Gøran Skaalmo og Bjørn Eckblads bok om TV 2s historie.

Sjefen for kabelselskapet Get avviste sammenligningen og viste til at det må være avisen som betaler avisbudet, mens Hildrums argumentasjon la opp til at avisbudet skal betale penger til avisen.

I TV 2s tilfelle fikk TV 2 57 øre per kunder per måned fra Canal Digital for sitt innhold. TV 2 krevde 16,50 kroner. Det var Kabeltvistnemnda som til slutt fastsatte prisen Canal Digital måtte betale.