PÅ OSLO-BANEN: Skuespiller Michael Fassbender, som spiller Harry Hole under innspillingen av filmen Snømannen, på en trikk i Bjørvika i Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
PÅ OSLO-BANEN: Skuespiller Michael Fassbender, som spiller Harry Hole under innspillingen av filmen Snømannen, på en trikk i Bjørvika i Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Norge kan bli ny favoritt for Hollywood-innspillinger

– Regissører og produsenter blir begeistret når de ser mulighetene landet vårt har å by på, sier Sigmund Elias Holm, ved Vestnorsk filmsenter.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste ukene har det pågått innspilling av storfilmen Snømannen i Oslo. Filmen er basert på en av Jo Nesbøs besteselgere.

Med den irsk-tyske skuespilleren Michael Fassbender i spissen har produksjonsteam på opp mot 300 personer tatt over blant annet SBjørvika og Vigelandsparken for å spille inn scener.

– Melder oss på

Hollywood-speider Per Henry Borch tror Snømannen kan være begynnelsen på noe stort i Norge. Han vet at opp til fire store, internasjonale produksjoner vurderer Norge som alternativ til innspilling.

Incentivordningen ble vedtatt i fjor, og betyr at Staten kan tilbakebetale deler av beløpet et produksjonsselskap bruker på filming i Norge. Filmselskapene sender søknad til Kulturdepartementet for å få dekket deler av kostnadene.

Borch mener nå at Norge må være smarte, slik at filmindustri kan bli milliardsuksess for Norge.

– Det er bare å se til andre land med samme ordning. Ved å åpne mer opp for incentivordningen så melder vi oss inn klubben, sa Borch, da han gjestet Nyhetskanalen lørdag.

Saken ble først omtalt i VG.

Han har selv jobbet med store, internasjonale filmprosjekter i mange år, blant annet ved å finne lokasjoner for innspilling.

– De store filmselskapene liker den urørte og dramatiske naturen vår. Men produksjon av film er komplekst, og god logistikk er en viktig faktor. Her vil distrikts-Norge være vinneren, for det er trolig her det meste av innspillingen vil skje, sier Borch.

Skuespiller Matt Damon skal spille i den kommende filmen Downsizing, hvor regissøren vurderer å legge innspillingen til Norge. 
Skuespiller Matt Damon skal spille i den kommende filmen Downsizing, hvor regissøren vurderer å legge innspillingen til Norge.  Foto: Jpa

Forutsigbart

Sigmund Elias Holm ved Vestnorsk filmsenter har i flere år jobbet med å selge inn Norge til utenlandske regissører og produsenter.

– Det er utrolig viktig at de første storfilmene som kommer hit går bra, og at de møter en forutsigbarhet i incentivordningen, og får midlene de har søkt om. Vi har fått en oppsiktsvekkende godt start med ordningen, sier Holm.

Selskapet Paramount vurderer nå å bruke Norge som innspillingsland for den kommende filmen Downsizing. Der skal stjerne som Matt Damon og Reese Witherspoon har store roller.

– Vi arrangerer visningsturer for regissører og produsenter og de blir begeistret når de ser mulighetene landet vårt har å by på, sier Holm.

Men man er avhengig av at norske myndigheter vil satse.

BLIR DETTE ET MER VANLIG SYN I NORGE? I Madserud Allé på Skøyen i Oslo der innspillingen til filmen
BLIR DETTE ET MER VANLIG SYN I NORGE? I Madserud Allé på Skøyen i Oslo der innspillingen til filmen "Snømannen" etter Jo Nesbøs roman har startet. Det skal filmes både på Rjukan, Bergen og i Oslo, og det er ventet at innspillingen varer til i mars. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: Roald, Berit

– Det første som må skje er at regjeringen følger opp kulturkomiteens oppfordring om å øke rammene på incentivordningen, sier Holm.

Droppet Norge

Borch mener det viktigste for de store selskapene er forutsigbarhet.

– Store filmproduksjoner har gjerne mellom 400 og 500 i staben, og da må det kunne tilrettelegges i all slags infrastruktur, tillatelser og ferdsel i norsk natur og utmark, sier Borch.

For noen år siden var Holm ved Vestnorsk filmsenter på tur med Barrie Osborne, regissør av Ringenes Herre og The Matrix.

– Han var i Norge fordi han vurderte å spille inn en viking-triologi i norsk natur. Men det ble ikke noe av, nettopp på grunn av manglende vilkår og incentivordning, sier Holm.