Historien er full av fete bilnavn. Her er de aller grommeste!
Historien er full av fete bilnavn. Her er de aller grommeste!

Topp 10: De tøffeste bilnavnene

Disse treffer treffer deg i mellomgulvet!

Lordens blogg er fylt med personlige betraktninger, et lite sideblikk på noe av alt det spennende som skjer i bilverdenen. Denne gangen er det en ny Lordens lister, nå med de ti tøffeste bilnavnene i historien.

Hva er et bra bilnavn? Det handler om tøffe ord, brukt på en kul måte. Ord fra dyreverdenen høres nesten alltid bra ut. Det være seg hesten Mustang eller en ørn (Eagle). Her ser jeg på de aller tøffeste navnene, og det er modellnavn det handler om. Derfor ser jeg bort fra navnet på selve produsenten, hvor f.eks Jaguar ville vært et kjempetøft navn.

Modellnavnet skal høres heftig ut, og hvis bilen er sånn noenlunde i samme stilen blir det bonuspoeng. Kjedelige bokstavkombinasjoner er fy-fy (her er f.eks Mercedes ekspert med dølle navn som SL, GLC osv. i det uendelige), det samme er tall (hvor BMW er ekspert med 525, 850 osv), og aller verst er kombinasjonen av intetsigende bokstaver og tall (hvor Audi er ekspert med A4, A5 osv).

Tøffe japanske navn?

Kort fortalt er tyskerne verstingene i denne klassen. Selv sportsbilprodusenten (eller skal man kalle det SUV-produsenten nå?) Porsche driver stort sett bare med tresifrete tall.

Japanerne er ofte oppfinnsomme, men der virker det som man bare slår opp i en ordbok for å finne et eller annet engelsk ord uten å tenke noe mer over det (Carisma, Charade, Bluebird, Carina osv. i det uendelige). Men ett ordentlig tøft japansk bilnavn? Da må du lete lenge.

Flinkest er amerikanerne, hvor det refereres til tordenfugler og rovfisker og alt som er. Men italienerne har også mange gode navn på samvittigheten, og mange heftige som ISO Grifo og Ferrari Testarossa var nære ved å havne på listen. Jeg har sett bort fra konseptbiler, racerbiler og tuningselskaper, og fokusert på produksjonsbiler. Det betyr at heftige navn som f.eks Aston Martin Bulldog og Callaway Sledgehammer ikke får lov å være med.

Hva mener du? Er det noen åpenbart tøffe navn jeg har oversett eller glemt? Eller er det navn du mener er langt tøffere enn mine eksempler? Husk at her er alt riktig og alt galt. Det handler kun om subjektive vurderinger.

Mustang King Cobra. Her snakker vi tøffe navn så det holder. Bare ikke nevn ytelser...
Mustang King Cobra. Her snakker vi tøffe navn så det holder. Bare ikke nevn ytelser...

1. Ford Mustang King Cobra

Mustang er et genialt navn. Det meste med bilen var det da den dukket opp i 1964, og navnet etter den amerikanske villhesten var genialt det også. Senere kastet man inn tøffe navn på ulike Mustang-modeller med Boss 302, Boss 429 og Mach 1 som heftige eksempler.

Men det tøffeste navnet ble brukt på den utskjelte Mustang II i 1978. Det året kunne man få en spesialmodell som het King Cobra. Den var kongen av dekor, fartsstriper og spoilere, og så ut som en 15-årings drøm, komplett med en heftig kongekobra på panseret (for å matche ørnen til Pontiacs flammefugl). At den bare hadde 139 hk under panseret, var tragisk, men utseendet og navnet kunne ingen ta fra bilen.

De Tomaso Pantera var en råtøff bil med et råtøft navn. 
De Tomaso Pantera var en råtøff bil med et råtøft navn. 

2. De Tomaso Pantera

Pantera var 90-tallets beste band, og et av historiens beste band overhodet, spør du meg. Vulgar Display of Power var navnet på deres beste album, og det oppsummerer også en av mine all-time favorittbiler: De Tomaso Pantera. Den italienske superbilen fra 1970 hadde amerikansk V8 og ble en legende.

Riktignok var byggkvaliteten i starten på høyde med sudanske leirhytter (Elvis ble så forbannet på sin at han skjøt den), men navnet kunne ingen si noe på. Pantera er italiensk for rovdyret Panter. Interessant nok ble det engelske navnet Panther tatt av ett britisk selskap på 70-tallet (og som lagde svært kule biler), mens Leopard (som er et annet ord for Panter, Panter og Leopard er det samme kattedyret) var navnet på en tysk tanks (som Norge bruker den dag i dag). Hvis jeg får lov av redaktør Knut til å lage en egen liste for tanks, kommer jeg tilbake til Leopard…

En djevelsk bil på mange måter, og en av 90-tallets største legender: Lamborghini Diablo!
En djevelsk bil på mange måter, og en av 90-tallets største legender: Lamborghini Diablo!

3. Lamborghini Diablo

Få merker har turt å pirke borti maurtua som heter religion. Dodge prøvde seg med Demon og fikk masse klager fra konservative kristne i USA. Men Lamborghini er noe for seg selv, og da superbilen Countach skulle avløses i 1990, fikk den det spanske navnet for djevel: Diablo.

Nå påsto Lamborghini at bilen var oppkalt etter en okse fra 1869 (merket hadde lang tradisjon med å navngi biler etter okser eller begreper fra okseringen), men for de fleste var det Satan selv som rullet rundt på fire hjul (når skal forresten noen døpe bilen sin Satan?). Diabloen var verdens raskeste bil da den ble presentert, og navnet var like lett å huske som den dramatiske linjeføringen. Dessuten klinger navnet godt uansett hvor i verden du er. Langt ifra tidenes tøffeste Lamborghini, men definitivt modellen med det tøffeste navnet.

Ny lov er gode nyheter for morobilene

Sjelden har ett navn passet bedre til en bil enn dette: Dodge Magnum. 
Sjelden har ett navn passet bedre til en bil enn dette: Dodge Magnum. 

4. Dodge Magnum

Magnum er tøft. Det signaliserer store saker, det være seg en Magnum-flaske eller en Magnum 44. Som Clint Eastwood sa det i den legendariske filmen «Dirty Harry» i 1971, idet han står over en pøbel med sin Smith & Wesson revolver: «But being this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you’ve got to ask yourself one question: Do I feel lucky? Well, do you, punk?»

Etter filmens suksess ble Magnum et begrep, og i 1978/79 leverte Dodge en stor sedan kalt Magnum. Men den virkelig heftige Magnum kom i 2004, da Dodge introduserte stasjonsvognen Magnum. Ikke bare var den verdens tøffeste stasjonsvogn rent designmessig med sitt ekstremt aggressive design, den hadde også brutale ytelser i SRT-8 utgave med 425-hesters Hemi V8 under panseret. En perfekt kombinasjon av tøft navn og tøff bil.

Ford Thunderbird ble godt mottatt da den kom som 1955-modell, og navnet var perfekt.
Ford Thunderbird ble godt mottatt da den kom som 1955-modell, og navnet var perfekt.

5. Ford Thunderbird

Å finne på et navn var ikke noe Ford tok lett på i gamle dager. Det var en lang og tidkrevende prosess. Utallige møter med markeds-research avdelingen. Analyser av hva vanlige folk synes om navnet, og hva de assosierer navnet med. Navnet må være enkelt å uttale, det må høres bra ut på de fleste språk, det skal være et amerikansk ord, det skal ha to eller tre stavelser for den rette rytmen, det skal helst starte med bokstaver som egner seg godt for kalligrafiske tegnestrøk, og tunge bokstaver som M og W bør unngås.

Med andre ord en svært vanskelig oppgave. Allikevel kom Lewis Crusoe opp med navnet Thunderbird fra intet under et møte. Diskusjonen var over. 50-tallets beste bilnavn var en realitet, og 1955 Ford Thunderbird var i tillegg kanskje den vakreste 50-talleren av dem alle.

En Jensen Interceptor lyser stil og klasse. 
En Jensen Interceptor lyser stil og klasse. 

6. Jensen Interceptor

To intercept på engelsk, er når man avskjærer eller kommer reddende inn i noe. Tenk på når et par politimenn dundrer midt inn i en farlig operasjon for å bryte den opp, eller når et jagerfly avskjærer et annet fly. En Interceptor er altså noe tøft som kan bryte opp farlige situasjoner. Et fantastisk navn til en fantastisk bil.

Jensen Interceptor ble laget mellom 1966-1976 (Jensen hadde også brukt navnet på 50-tallet), med italiensk design, amerikansk V8 og britisk interiørhåndverk. Sånt blir det gull av. Navnet Interceptor fikk senere kultstatus grunnet sin tilknytning til politi-kjøretøyene i mesterverket «Mad Max» fra 1979, og siden "Mad Max"-filmene er blant undertegnedes favoritter, trekker det navnet ytterligere opp.

Se hvem som skal satse på SUV

Det er ikke så mange biler som er nydelig i gull, men 1979 Pontiac Firebird Trans-Am er ett herlig unntak. 
Det er ikke så mange biler som er nydelig i gull, men 1979 Pontiac Firebird Trans-Am er ett herlig unntak. 

7. Pontiac Firebird

Ingen er bedre til å finne på tøffe navn enn amerikanerne, og i muskelbilverdenen florerer det med barske navn. Faktisk kunne man enkelt laget en topp 10-liste med bare tøffe navn fra muskeltiden. Challenger, Charger, Barracuda, Javelin, Road Runner, Mustang, Cougar osv. Men aller heftigst er kanskje Firebird. Flammefuglen.

Navnet hadde først blitt brukt på noen konseptbiler på 50-tallet, men GM fant fort ut det kunne passe til Pontiacs Mustang-utfordrer da den dukket opp som 1967-modell. Men om Firebird er råtøft som navn, blir det enda bedre når det kombineres med Trans-Am, som skjedde da toppmodellen av Firebird i 1969 ble hetende Trans-Am (etter en populær løpsserie på den tiden). Pontiac Firebird Trans-Am. Det høres bare så riktig ut.

De Tomaso Mangusta var langt ifra like bra som samtidens Ferrarier, men den hadde et fetere navn. 
De Tomaso Mangusta var langt ifra like bra som samtidens Ferrarier, men den hadde et fetere navn. 

8. De Tomaso Mangusta

Mangusta, hvor tøft høres ikke det ut. Det er for øvrig også kjempetøft på engelsk, nemlig Mongoose (dragracefans husker selvsagt duellene mellom Don «The Snake» Prudhomme og Tom «The Mongoose» McEwen). På norsk har det fått det kjipe navnet Mungo. Det dreier seg uansett om en hissig liten kattelignende rovdyrkrabat, som fins i Afrika og det sørlige Eurasia. Dens lynhurtige reflekser gjør den istand til å beseire kobra-slangen i en kamp, noe som var grunnen til at Alejandro De Tomaso ga den navnet, som en slags intern spøk mot Carroll Shelby og hans Cobra.

I motsetning til dyret Mungo hadde ikke bilen raske reflekser, men ble kjent for sitt dårlige chassis og en håpløs vektfordeling på 32/68 som gjorde den svært ustabil i høye hastigheter. Byggekvaliteten var enda noen hakk dårligere enn Pantera som kom etterpå (noe som sier sitt…), men Mangustaen er uansett en utrolig kul bil, og navnet er hinsides kult.

AMC valgte navnet på et vesen som forårsaker tekniske feil på sin Gremlin.
AMC valgte navnet på et vesen som forårsaker tekniske feil på sin Gremlin.

9. AMC Gremlin

En Gremlin er en mytisk liten figur som saboterer teknisk utstyr på utspekulert vis. Vesenet blir nevnt første gang i en bok om fly på Malta i 1929, og ble ofte referert til av pilotene i RAF for å forklare mystiske mekaniske feil som oppstod. Forfatter Roald Dahl krasjlandet i den libyske ørkenen i 1942, og skrev etterpå barneboken «The Gremlins».

Men det fantes også de flymenn som sverget på at Gremlins virkelig fantes, og refererte til merkelige tyggemerker på kabler og lignende. Det var derfor et uventet navn som AMC klistret på sin kompaktbil i 1970, men AMC var aldri helt lik de andre bilfabrikantene. Det skal vi alle være glade for. Mest merkelig er det kanskje at både Bill Clinton og George W. Bush kjørte en AMC Gremlin i sine unge dager.

En Dodge Viper var giftige greier...
En Dodge Viper var giftige greier...

10. Dodge Viper

Har noe bilselskap hatt tøffere modellnavn enn Dodge? Challenger, Charger og Magnum er tre favoritter, men da konsernet introduserte sin superbil i 1991, fant man ett annet råtøft navn som var bilen verdig: Viper. Det var visstnok Chrysler-president Bob Lutz som hadde sagt under et møte at konsernet trengte en moderne Cobra.

På den tiden jobbet Carroll Shelby for Chrysler, og navnevalget ble derfor både en hyllest til Cobra og en videreføring. Vipers er en giftig slangefamilie som fins over store deler av verden, og de mest kjente medlemmene av slekten er de nord-amerikanske klapperslangene. Dermed kunne motorjournalister velte seg i billige ordtak/sammenligninger/synonymer, når de skrev om bilen, spesielt dette med gift og giftig.

Storselger blir helt ny