STORSKJERM: I kveld med Ylvis tilbød «nødhjelp til Canal Digital-ofre» og viste programmet på storskjerm på Youngstorget tirsdag kveld. Fortsatt er det ukjent hvor lenge Canal Digitals kunder må klare seg uten Discovery-kanalene. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
STORSKJERM: I kveld med Ylvis tilbød «nødhjelp til Canal Digital-ofre» og viste programmet på storskjerm på Youngstorget tirsdag kveld. Fortsatt er det ukjent hvor lenge Canal Digitals kunder må klare seg uten Discovery-kanalene. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: Bendiksby, Terje

TV-striden: Nå vil Canal Digital betale deg for å strømme TV Norge

Canal Digital risikerer å måtte betale 79 millioner kroner til selskapet de ligger i konflikt med.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Telenor-eide Canal Digital lover nå å refundere kundenes utgifter til Discoverys strømmetjeneste DPlay i februar.

Dermed risikerer Telenor å pådra seg en betydelig ekstraregning som følge av den pågående konflikten mellom Telenor/Canal Digital og Discovery Networks (TV Norge og en rekke andre kanaler).

En million kunder er rammet i konflikten. Om alle tegner et månedsabonnement til 79 kroner, blir summen 79 millioner. På denne måten setter Telenor seg i en situasjon hvor selskapet betaler til motparten i konflikten – Discovery Networks.

Kaffetrakter

– Vi lurer jo litt på hvordan vi skal tolke dette. Har det gått opp for Telenor at vårt innhold er mer verdt enn det de har vært villige til å betale til nå? Hvis vi kan få 79 kroner måneden fra Telenor, blir våre opprinnelige krav bare lommerusk. Nå snakker vi kaffetrakter, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TV Norge og Discovery Networks med henvisning til TV Norge-sjefens berømte kaffekopp-uttalelse.

Da bruddet mellom Discovery og Canal Digital var et faktum, uttalte TV Norge-sjef Harald Strømme at prisøkningen de ba om tilsvarer én kopp kaffe per kunde per år. Telenor kalte uttalelsen en avledningsmanøver og at det reelle beløpet er flere hundre millioner kroner i avtaleperioden.

Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor reagerer på at Discovery igjen begynner å snakke om kaffe.

– Tilbudet om å refundere kostnaden for DPlay har ingen ting med forhandlingene å gjøre. Dette er en ren service overfor våre kunder som har havnet i en uheldig situasjon. Noen savner favorittprogrammene sine, og vi hjelper dem til å få tilgang til programmene på denne måten. Dette er ikke noe Telenor har vurdert ut fra forretningsmessige hensyn, sier Sandstø til TV 2.

Også Canal Digital-kunder som allerede abonnerer på DPlay kan få refundert februar-regningen. Canal Digital vil trekke beløpet fra neste regning om man sender inn kvittering.

Tier om samtaler

Ifølge Dagens Næringsliv møttes partene til forhandlinger på Gardermoen torsdag. Tidligere på dagen måtte de forklare seg for ledelsen i Kulturdepartementet. Ingen av selskapene vil kommentere samtalene overfor TV 2.

I mellomtiden sitter frustrerte kunder rundt om i landet og venter på å få tilbake TV-tilbudet de betaler for. Geir Egholm (40) i Sørum er parabolkunde og sier han stort sett bare ser på Discovery-kanalene.

– Det går veldig mye i de kanalene, og det er ikke så mange alternativer når Canal Digital blir borte. RiksTV har ikke dekning overalt, og når det gjelder strømming er det såpass dårlig dekning at mobilt bredbånd er det beste. Når taket er 100GB eller 200GB per måned, blir det ikke så mye TV-titting av det, sier Egholm til TV 2.

TOMT: Alle Discovery-kanalene unntatt TV Norge er flyttet på Geir Egholms kanalliste. Foto: Privat
TOMT: Alle Discovery-kanalene unntatt TV Norge er flyttet på Geir Egholms kanalliste. Foto: Privat

I tillegg opplyser Egholm at alle Discovery-kanalene bortsett fra TV Norge er fjernet fra kanallisten. På den måten vil ikke de berørte kundene se hva de går glipp av.

Telenor bekrefter at Discovery-kanalene er flyttet hos parabolkundene for at TV-seerne skal slippe å bla seg gjennom «blanke» kanaler.

Ønsker refusjon

Geir Egholm mener han bør få en erstatning eller refusjon fra Canal Digital for de dagene han er uten Discovery-kanalene.

– De bør regne seg fram til det abonnementet koster for én dag og så trekke 40 eller 50 prosent fra den summen for hver dag kanalene mangler, sier Egholm.

Tormod Sandstø i Telenor sier deres førsteprioritet er å løse situasjonen så raskt som mulig.

– Vi er oppe i en veldig spesiell situasjon der vi nektes å vise en god del kanaler som våre kunder normalt har tilgang til. Dette er en midlertidig situasjon og vi jobber med en løsning for å få kanalene tilbake, understreker Sandstø.

UTSKJELT STRØMMETJENESTE: TV Norge lover bedring i løpet av kort tid. Skjermdump/Facebook
UTSKJELT STRØMMETJENESTE: TV Norge lover bedring i løpet av kort tid. Skjermdump/Facebook

Ønsker langsiktighet

Natt til mandag mistet Canal Digitals kunder TV Norge, Max, Fem og 12 andre kanaler i Discovery Networks-universet fordi partene ikke ble enige om en ny distribusjonsavtale. Strømmetjenesten DPlay er et mulig alternativ, men tjenesten koster 79 kroner per måned og kritiseres dessuten for å fungere dårlig.

Discoverys kommunikasjonssjef Espen Skoland sa til TV 2 tidligere denne uken at selskapet ikke har vurdert å gi Canal Digitals kunder gratis tilgang til strømmetjenesten DPlay. At Canal Digital selv nå vil betale for det, kaller Skoland en «fin gest overfor seerne».

– Denne uenigheten handler for oss, nettopp, om at vi er avhengige av å få betalt for innholdet vårt – for at vi skal kunne produsere flere gode, norske programmer. Men vi er avhengige av langsiktighet, ikke én måneds horisont, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks.