Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke ofte Norge går i bresjen for noe, men når det gjelder elbiler kan vi virkelig påstås å være et foregangsland. Norge er rett og slett verdensmestre i elbiler, med en markedsandel på 17,1 prosent i antall nybiler solgt i 2015. Hver eneste måned i året som gikk ble over 2.000 elbiler solgt, og totalsalget endte på 25.779 elbiler for 2015.

Det får nok mange til å tro at bilens fremtid er elektrisk, men da må i så fall resten av verden være med på Norges eksempel. Noe de absolutt ikke er. Det har nemlig gått trått med elbilen til nå ute i den store verden.

Ser vi på de store bilmarkedene, nemlig USA, Kina, Tyskland og Japan, er det nedslående tall for elbilene. I USA har elbilene rundt 0,8 prosent av markedet, mens tallet i Japan og Tyskland er 0,6 prosent. I Kina er tallet 0,3 prosent. Det er tall som bør skremme elbil-folket, for uten kunder vil ikke bilfabrikantene se noen vits i å satse elektrisk.

Folk må lokkes til elbilene

Men som alle nordmenn vet, så må man lokke med insentiver for å få folk til å kjøre elbil. Det har også Angela Merkel skjønt, når hun nå ønsker å gjøre Tyskland til et foregangsland på området. I dag ruller det rundt 30.000 elbiler i Tyskland (som betyr at Norge har dobbelt så mange elbiler som gigant-nasjonen), men det ambisiøse målet til Merkel og regjeringen er nå 1 million elbiler innen 2020!

Ny lov er gode nyheter for morobilene

Dieselbiler har nå fått et dårlig rykte også i Tyskland, og det blir ansett som mer stuerent å satse på elbiler. Men i Tyskland er utgangspunktet et helt annet, for der kommer ikke strømmen man bruker nødvendigvis fra like grønne kilder som i Norge. Den tyske avdelingen for Greenpeace har brukt slagordet «Elektroautos mit schmutzigen Strom, sind auch Klimaschweine!». Oversatt til norsk: Elbiler med skitten strøm, er også klimasvin!

I Norge går vi mann av huse for å kjøpe VW sine elektriske biler. Slik er ikke situasjonen i Tyskland. 
I Norge går vi mann av huse for å kjøpe VW sine elektriske biler. Slik er ikke situasjonen i Tyskland. 

To milliarder Euro for å stimulere salget

Denne debatten har gjort at mange tyskere ikke har sett på elbil som noe strålende miljøalternativ, men nå ønsker altså regjeringen å gjøre noe med saken.

Forbundskansler, SPD-sjef Sigmar Gabriel, uttalte til Automotive News at Tyskland ønsker å være ledende i de nye tider for bilen, og at regjeringen sammen med bilindustrien vil legge fram en plan for akkurat det innen mars. For å klare målet vil Gabriel sette av to milliarder (og ikke to millioner, som noen medier har rapportert) Euro for å stimulere elbilsalget, og en rabatt på 5.000 Euro per bil.

Se hvem som skal satse på SUV

BMW har laget både rene elbiler og ladbare hybrider, i likhet med de fleste andre tyske fabrikantene. Men noen storstilt satsing har det ikke vært. Til nå...
BMW har laget både rene elbiler og ladbare hybrider, i likhet med de fleste andre tyske fabrikantene. Men noen storstilt satsing har det ikke vært. Til nå...

Hvis man skulle lykkes vil det bli en elbil-boom uten like, og medføre at alle tyske bilprodusenter vil satse stort og tungt på slike biler og batteriteknologi. Det vil være gledelig nytt for elbilfolket, og mange jubler over Merkels framtidsvisjoner.

Ikke statens oppgave

Men mange i Tyskland stiller seg også tvilende til om dette er mulig. Finansminister Wolfgang Schäuble har uttrykt at det ikke er statens oppgave å stimulere bilsalget. Han mener at det vil bli svært vanskelig å gi insentiver til elbiler, grunnet nasjonens økonomiske situasjon. Tyskland må blant annet påregne gigantiske summer til innvandringsbølgen som har truffet landet. Da er det vanskelig å forsvare å bruke nesten 20 milliarder kroner på elbiler.

Nå er det slutt for dette bilmerket