Trodde du «Sjekk prisen» betyr at noe er på tilbud? Da bør du lese dette!

Det betyr bare at du bør sjekke prisen før du kjøper noe, ifølge kommunikasjonssjefen til Elkjøp og Lefdal.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En prissjekk TV 2 Hjelper deg har gjennomført viser nemlig at varene ofte har hatt samme pris eller vært billigere, noen ganger opptil åtte ganger før, i løpet av det siste året.

I de verste eksemplene hadde varene aldri vært dyrere enn da de ble markert med «sjekk prisen».

Sjekket prisen på 300 varer

TV 2 Hjelper deg har gått gjennom fire kundeaviser fra hver av de tre største elektronikk-kjedene, over en periode på fire uker. Til sammen er prisen på over 300 varer fra Elkjøp, Lefdal og Expert sjekket.

Alle varene er tydelig merket med uttrykk som «Sjekk prisen», «Nyttårskupp» og «Halv pris». Tilbudene er fra to uker før jul til uka etter nyttår.

Undersøkelsen viser at over 100 av varene har vært billigere eller like billige én eller flere ganger det siste året. I tillegg er 40 varer fortsatt like billige eller billigere to uker etter nyttår.

En TV fra Expert kostet for eksempel 14.999 kroner to uker før jul og var merket med «Sjekk prisen», men et par uker etter ble prisen satt ned til 13.999 kroner.

Hos Lefdal var en iPad til 2990 kroner markert med «Sjekk prisen» før jul, selv om den har hatt den samme prisen siden juli. I tillegg har den også vært 200 kroner billigere fem ganger det siste året.

Elkjøp verst ut

Verst ut av testen kommer Elkjøp hvor nesten halvparten av varene har vært like billige eller billigere før. De har også flest av eksemplene der varene aldri har vært dyrere, selv om den er markert med «Sjekk prisen».

For eksempel har en Macbook til 9990 kroner markert med «Sjekk prisen», ikke har hatt en høyere pris i løpet av det siste året. Den har derimot vært billigere og var i sommer nede i 7990 kroner.

Hos samme kjede har også et polaroidkamera til 1495 kroner blitt satt opp i pris, da det før kampanjen kostet 1395 kroner, likevel er det markert med «sjekk prisen» i kampanjeavisa.

Hos Lefdal har nesten 30 prosent av varene, som er tydelig merket i avisa, vært like billige eller billigere før eller etter salget.

Innrømmer prisbom

Kommunikasjonssjef for Elkjøp og Lefdal, Åshild Indresøvde, mener likevel at det er gode tilbud når det står «sjekk prisen». Hun sier at blant annet valutakurser og prisen i markedet påvirker om kjedene mener det er en god pris akkurat da.

– Det vi lover i våre kampanjer, er at dette er en god pris akkurat nå. Også sier vi også sjekk prisen, så du er sikker på at også du syns det er en god pris, sier Indresøvde.

Likevel innrømmer hun at det ikke er alltid de lykkes med å ha en god pris:

– Når vi setter en pris tenker vi alltid på hva som er en god pris i markedet når kampanjen skal ut. Og vi tenker på at vi skal ha samme pris på nett og i butikk. Stort sett lykkes vi med bra pris og lik pris. Og av og til bommer vi av ulike grunner.

– I vår test bommet vi ganske mange ganger, da?

– Vi har vel noen produkter som har variert litt, men vi sier ikke at det aldri har vært billigere før. Vi sier det er en god pris nå.

Kan stride imot norsk lov

At noen varer aldri har hatt en dyrere pris det siste året, men likevel er merket med «sjekk prisen», kan være i strid med norsk markedsføringslov, sier Jo Gjedrem fra Forbrukerombudet:

– Det er klart at om du markedsfører en vare med et prisbudskap med at dette er billig og det er dyrere enn det noensinne har vært, så er det mange forbrukere som blir skuffet. Og da kan det også være villedende og i strid med loven.

Kommunikasjonssjefen for Elkjøp og Lefdal mener imidlertid at «Sjekk prisen» betyr at kunden skal sjekke prisen, så kan de selv avgjøre om det er et godt tilbud.

– Når vi setter prisene våre gjør vi det fordi vi tenker det er en god pris når den skal på gata og ut på markedet. Og når vi skriver «Sjekk prisen» mener vi nettopp at folk skal sjekke prisen, fordi vi tror det kommer til å være et godt tilbud.

Expert lover pengene tilbake

Expert kommer best ut, men likevel har nesten 20 prosent av varene vært like billige eller billigere før eller etter kampanjen.

– Det er jo sånn at vi har mange kampanjer i løpet av et år, og produkter kommer gjerne igjen på kampanje, sier salgssjef Thomas Marthinsen.

Han trekker også fram valutakurs og hva prisen er i markedet akkurat den uka varen er på kampanje.

– Du syns ikke det er å lure forbrukerne ved å skrive «Sjekk prisen» når varen har hatt samme prisen mange ganger før da?

– Vi vil aldri prøve å lure kunder, det vil være en veldig dårlig forretningsidé. Vi legger i «sjekk prisen» at det er et godt tilbud akkurat da, sier han.

Også han påpeker at om man opptil 30 dager etter kjøpet ikke er fornøyd, kan man få pengene tilbake. Også om man oppdager at varen har vært billigere før.

– Kom til oss, så fikser vi, sier Marthinsen.

Også Elkjøp og Lefdal har en 30 dagers angrerett, om du skulle være misfornøyd med varen eller prisen.

Fakta om undersøkelsen

  • Av over 300 varer TV 2 Hjelper deg har sjekket, var 100 varer billigere eller like billige før kampanjen. 40 varer var i tillegg like billige eller billigere to uker etter nyttår.
  • Elkjøp kommer dårligst ut. Av 141 varer har 61 av varene vært like billige eller billigere før eller etter kampanjen, noen ganger opp til åtte ganger i løpet av et år. Det er snakk om prisforskjeller på opptil 3000 kroner.
  • 19 av varene hos Elkjøp var også like billige to uker etter nyttår.
  • Elkjøp har også flest eksempler der varen er markert med «sjekk prisen», men den likevel ikke har vært dyrere det siste året.
  • Hos Lefdal har 23 av 80 varer hatt en like lav eller lavere pris en eller flere ganger det siste året. 13 av varene har vært billigere og det er snakk om prisforskjeller på opptil 1000 kroner.
  • Expert kommer best ut av testen. Av 155 varer på tilbud hadde 30 av dem vært billigere eller like billige før eller etter kampanjen. Her er det snakk om prisforskjeller på opptil 500 kroner.