Denne oppfinnelsen kan spare deg for mye penger
Gasspedalen skal hjelpe deg ute på veien.
Bilfabrikantene gjør hva de kan for å kutte drivstoff-forbruket, noe som igjen kommer kunden til gode gjennom at en mindre andel av månedsbudsjettet går med på bensinstasjonen. Det er sylinderkutt, færre sylindre, hybrider, mindre luftmotstand og mye mer. Men hva nytter det når mennesket bak rattet har tung høyrefot?
Selv den mest drivstoff-gjerrige bil blir dyr i drift, hvis sjåføren kjører tungt og hardt. Så hvorfor ikke gjøre noe med høyrefoten til sjåføren? Ikke som i å amputere den, men som i å lage en gasspedal som hjelper sjåføren med å spare drivstoff. Som sagt så gjort, og nå presenterer Bosch sin magiske gasspedal, som er direkte tilknyttet bilen elektroniske systemer, og som bruker haptisk teknologi for å hjelpe sjåføren (haptisk teknologi er såkalt tilbakemeldingsteknologi, og baserer seg på kommunikasjon via berøring).
Bruker haptisk teknologi
Gjennom haptisk teknologi kan man bruke motstand, banking og vibrasjoner (eller lignende mekaniske simuleringer) for å bistå i kontroll av virtuelle objekter. Bosch sin gasspedal bruker alle disse tre.
Hvis du f.eks kjører i 125 km/t i 100-sonen, vil gasspedalen enten lage motstand (altså presse gasspedalen tilbake mot deg), eller vibrere, slik at du skjønner at noe er galt, og dermed slipper opp foten. Hvis du kjører på altfor mye turtall, så kan gasspedalen «banke», sånn at du skjønner at du skal gire opp til f.eks sjettegiret.
Dette er smart - og du kan spare penger
Kan kobles opp mot sikkerhetssystemer og navigasjon
Systemet kan også redde liv, gjennom å kobles opp mot ulike sikkerhetssystemer. Tilkoblet navigasjonsanlegget kan gasspedalen f.eks vibrere hvis den oppdager at sjåføren er på vei mot en krapp sving i en for høy hastighet.
Bosch sier at den nye aktive gasspedalen gjør at sjåfører kan redusere drivstofforbruket med 7 prosent, gjennom tilbakemeldingene de får fra den. Bosch sier også at etter en tid vil sjåføren umiddelbart reagere på tilbakemeldingene fra gasspedalen, slik at det hele nærmest blir naturlige reflekser for personen bak rattet.
Slik forsøker de å skjule en stor bilnyhet
Ikke noe nytt hvis du har spilt bilspill
Når et slikt system vil være på plass i en produksjonsbil er ikke klart, men et selskap som Bosch hadde neppe drevet med en slik aktiv gasspedal, hvis de ikke hadde tro på at den kan finne veien til en produksjonsbil om ikke så altfor lenge.
Haptisk teknologi er uansett ikke noe nytt for oss bilinteresserte, da de fleste har opplevd det gjennom ulike bilspill hvor kontrollsystemene vibrerer på ulike måter i ulike scenarioer. Med andre ord er det Bosch driver med nå i 2016, en videreføring av det Sega drev på med i 1976. Intet er nytt under solen…