Etter brannen fikk Anne et enda større sjokk...

Kari Anne Jørgensen klarte å slukke brannen og få ut fire barn. Dagen etter fikk hun et nytt sjokk: Forsikringen var ikke lenger gyldig.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg bare kjente at det rakna helt. Jeg skalv, forteller Kari Anne Jørgensen fra Fredrikstad til TV 2 hjelper deg.

En måned før brannen hadde hun flere telefonsamtaler med Trygs kundeservice angående betaling av en regning.

Hun fikk beskjed om at alt var i orden, men etter brannen sa Tryg at forsikringen hadde opphørt to uker tidligere på grunn av manglende betaling.

Bare et lite stearinlys…

Det var tre uker før jul at det uvirkelige skjedde. De to døtrene hennes på fem og sju år hadde besøk av to venninner mens Kari Anne bakte pepperkaker. En koselig ettermiddag ble brått forandret da en dyne barna lekte med falt fra trappa og ned på et stearinlys.

– Så sa det bare «poff» og det var overtent på null komma niks. Da innså jeg at minstemann stod på toppen av trappa, på feil side av flammene, mens de tre andre løp ut.

Kari Anne klarte å slukke brannen ved hjelp av et pulverapparat. Deretter løp hun opp trappa, gjennom tykk røyk og pulver.

– Jeg fant datteren min inne på soverommet. Veldig, veldig redd, forteller en preget mamma.

Et nytt sjokk venter

Da brannbilene hadde dratt, ringte Kari Anne forsikringsselskapet sitt Tryg og fikk beskjed om å ta inn på hotell ettersom hele leiligheten var dekket av pulver fra brannslokkingsapparetet og røyk. Men da hun ringte Tryg igjen neste dag fikk hun beskjed om at forsikringen ikke var gyldig.

– Han sa at den gikk ut for 14 dager siden på grunn av manglende betaling. Jeg fikk så sjokk at jeg lå på gulvet i fosterstilling og gråt, forteller Kari Anne.

Ringte kundeservice

Kari Anne har akkurat flyttet og tegnet derfor en ny forsikringsavtale med Tryg i fjor høst. Hun ba om månedlige regninger, men mottok likevel en faktura på over 9200 kroner for hele årspremien. Hun ringte og minnet dem om at hun ønsket månedlige regninger og fikk beskjed om at det var greit. Likevel mottok hun to purringer på den store regningen, og i den siste truer Tryg med oppsigelse av forsikringen.

– Da ringte jeg inn med én gang, med litt mer noia enn før. Jeg sa igjen at jeg skulle ha det på månedlige avdrag. Han beklaget at det ikke var gjort før, men sa at det nå skulle være i orden.

Men før Kari Anne mottok en ny regning, brant det. Deretter fikk hun altså beskjed om at hun ikke var forsikret likevel.

Skader for 60.000 kroner

Kari Annes leilighet måtte saneres og males. I tillegg ble noen eiendeler ødelagt. Til sammen ble det utgifter for 60.000 kroner.

Hun ringte Tryg flere ganger og sier at hun først fikk beskjed om at de fant en telefonlogg som bekreftet hennes historie. Da hun likevel fikk avslag, ringte hun igjen.

– Og da fant de ikke loggen likevel. Da følte jeg meg veldig, veldig liten mot noe veldig, veldig stort, sier hun.

Er Trygs kundetelefon trygg?

I ettertid angrer Kari Anne på at hun ikke tok korrespondansen med Tryg skriftlig på e-post.

Heldigvis løste saken seg bare tre dager etter at TV 2 hjelper deg kontaktet Tryg.

– Vi har sett på saken og har ingen problemer med å se at her har vi ikke gjort det vi skulle gjøre, så det er bare å beklage, sier kommunikasjonsrådgiver Toralf Rutledal i Tryg.

Rutledal innrømmer også at det ble gjort feil på loggføringen av samtalene med Kari Anne, men mener likevel at det er trygt å ringe Trygs kundeservice.

– Vi kommer til å bruke denne saken i vårt arbeid for å forbedre kontinuerlig den kundeopplevelsen vi har. Så dette vil vi definitivt lære av, sier Rutledal.

Seks dager før jul 2015 mottok Kari Anne den gode nyheten om at saken hadde løst seg.

– Da ble jeg utrolig lettet. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke hadde kommet så langt på egen hånd, avslutter Kari Anne